RSS

Äntligen!

05 Okt

Så har jag ÄNTLIGEN läst den bok som jag länge velat läsa: Färden genom mangroven av Maryse Condé! Francis Sancher hittas död i leran utanför en guadalopisk by. Francis Sancher var ökänd i byn och under alla år han bodde där förblev han en främling, vars förflutna ingen visste särskilt mycket om. Om Francis Sancher sa man att han var ondskan personifierad, en lögnare, en kriminell på flykt undan rättvisan. Trots detta kom byborna till hans likvaka, för så kräver seden. Genom ögonvittnesskildringar talar olika personer som på ett eller annat sätt haft med Francis Sancher att göra, i  olika kapitel i boken, och genom deras berättelser klarnar bilden av vem Francis Sancher egentligen var.

Språket är mustigt och känns ”typiskt” sydamerikanskt (trots att ögruppen ligger i Västindien). Det ständiga regnet gör marken hal och lerig och vägarna svämmas ständigt över. Miljöbeskrivningarna av naturen är många, men blir aldrig påfrestande. Tvärtom, så gör de byn levande för läsaren. Det är en bok som med fördel läses långsamt. Jag gillade boken – kanske mest för att den är så olik de böcker jag brukar läsa. Och jag gillar formen, att låta de överlevande berätta historien om huvudpersonen, som vi enbart möter som död. Lite tomt känns det dock efteråt. Nu har jag ju äntligen läst boken och kan inte längta efter den på samma sätt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 oktober, 2008 i Böcker

 

Kommentera

