RSS

”När döden berättar en historia…

27 Okt

…  måste du lyssna”

Så står det på framsidan av Boktjuven, skriven av Markus Zusak. Nu har jag lyssnat och läst och jag gillar! Efter att för ett par veckor sen haft maratonläsning av böcker (inför ett bokprat i en 5:a) om Andra världskriget så tänkte jag först vänta lite ytterligare innan jag öppnade Boktjuven. Att läsa flera böcker på kort tid (=en helg) om detta fruktansvärda stycke historia var påfrestande och gjorde mig sömnlös om kvällarna. Men jag kunde inte hålla mina fingrar ifrån den här boken särskilt länge.

Liesel Meminger är Boktjuven. Hon är dotter till kommunister och hennes pappa försvinner och mamman är tvingad att lämna sina två barn, Liesel och hennes yngre bror, till fosterföräldrar. På resan dit dör pojken, antagligen av sjukdom och undernäring och Liesel blir ensam kvar hos paret Hubermann på Himmel Strasse. Varje natt när hon vaknar av mardrömmar sitter Hans Hubermann vid hennes sängkant och ger så mycket tröst som är möjligt. Rosa Hubermann är en barsk kvinna, men med ett stort hjärta, vilket Liesel långsamt blir varse. De, tillsammans med grannpojken Rudy, blir hennes nya familj. Liesel börjar skolan och bestämmer sig snart för att lära sig läsa. Första boken hon läser själv ur är en dödgrävar-handbok som hon hittade påkyrkogården där hennes lillebror hastigt begravdes. Orden blir ett begär hos Liesel och eftersom de är mycket fattiga börjar hon stjäla böcker. Orden blir både en tröst för hennes sorgtyngda själ. Men ord är också makt, vilket Liesel snart kommer underfund med.

Som sagt, det är Döden som berättar historien. Ibland gör Döden små hopp framåt i tiden och delger läsaren om vad som väntar. Det är tryggt för när slutet närmar sig är jag lite förberedd på katastrofen som väntar. Paret Hubermann är inga nazister och det är befriande att läsa om tyskar som faktiskt inte stod på Hitler sida. Viktigt att påminnas om att de också led förluster i detta avskyvärda krig.

Ser att boken är klassad uHce, d v s ungdomsbok. Synd, tycker jag, eftersom jag tror att det innebär att många vuxna kommer att missa den – ungdomar är ju mer benägna att läsa vuxenlitteratur än tvärtom tyvärr!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 oktober, 2008 i Böcker, Ungdomar

 

Etiketter: , ,

Kommentera

