RSS

Decemberläsning

02 Jan

Hmm… Har helt slappat till och inte uppdaterat bloggen efter avslutad bok. Hela december bestod av läsning, jobb, julpynt och magsjuka. Klumpar därför ihop denna månads läsning i ett och samma inlägg.

Först ut var Rajaa Alsaneas Flickorna i Riyadh som jag läste i min eminenta bokcirkel. Den har beskrivits som saudiarabisk chick-lit och handlar om fyra unga kvinnor i Riyadh som är på jakt efter kärlek. Till skillnad från västerländska dito så innebär det giftermål eftersom det är genom äktenskapet som en kvinna når status och (viss) självständighet. Boken behandlar också kulturkrockar mellan det traditioner och det moderna samhället. Samtidigt som kvinnorna måste ta hänsyn till ett (i mitt tycke) ålderdomligt sätt att leva, går de på universitetet, chattar och dejtar. Romanen är skriven i mailform och varje kapitel inleds med ett citat eller dikt av berömdheter från Mellanöstern som jag tycker effektfullt speglar ett orientaliskt synsätt på livet och kärleken. Jag var ganska förtjust när jag hade avslutat boken, men när jag efter bara ett par dagar upptäckte att berättelsen hade bleknat markant i mitt minne så sjönk omdömet. Det var nog mest ett läsnöje för stunden!

Sen fortsatte jag med en efterlängad deckare som jag reserveradepå biblioteket för läääänge sen, nämligen Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson! Och den var precis lika bra som jag hade hoppats, helt i klass med Solstorm (tvåan är det svagare kortet, tycker jag)! Den inleds med en klaustrofobisk scen när två ungdomar fastnar under isen när de ska undersöka ett kraschat flygplan från Andra värdskriget… Som vanligt är karaktärerna trovärdiga och intressanta i hennes böcker! Familjen som figurerar påminner onekligen om några av familjerna i TV3:s program Grannfejden…

Sen var det dags för årets Nobelpristagare: J.M.G Le Clézios bok Afrikanen. Nja, blir mitt omdöme. Visst är det en fantastisk skildring; han är oerhört välformulerad och får sagt mycket på väldigt få sidor (boken är bara ca 130 sidor), men det är så distanserat och så torrt skrivet! Gav tyvärr inte mersmak, alltså. Ett plus för ett vackert bokomslag i alla fall!

I present av HerrE fick jag Eat, Pray, Love av Elizabeth Gilbert, som handlar om författaren själv som vid dryga trettio upptäcker att hon inte vill leva som hon gör. Hon skiljer sig från sin make och beger sig ut på en resa. Under ett års tid ska hon tillbringa lika mycket tid i tre länder: I Italien söker hon förlustelse i form av mat (Eat). I Indien finner hon själslig ro (Pray) och slutligen beger hon sig till Indonesien för att finna balans mellan dessa två. Där finner hon också kärlek (Love) i den argentinske Felipe. Visst sväller det över ibland och blir lite väl nyandligt för min smak, men den är ändå fascinerande och intressant att läsa. Och jag tycker att hon är modig som kastar sig ut på en (inre och yttre) resa, nyskild och deprimerad!

Under julen läste jag ytterligare en deckare: Jessika Jungs saknad av Elisabeth Gilek, som jag fått rekommenderad av en vän. Den handlar om en väktare som mördas i tjänsten och hans flickvän som envetet vill ha reda på sanningen, både vem som mördade honom men också vem (vad?) hennes älskade egentligen var. Helt klart spännande, men språket drar ner betyget (alldeles för mycket talspråk, bl a börjar meningarna ofta ”Så…” , ”Sen…” samt ”Och…”). Synd!

Jag hann också med Jodi Picoults Den tionde kretsen under julhelgen. Jag tyckte det var den sämsta av de jag läst av henne. En tonårig tjej våldtas av den kille som hon är kär i och så småningom hittas förövaren mördad. Jodi Picoult brukar överraska med vändningar, men den här tyckte jag var väldigt förutsägbar. Plus för slutpartiet som utspelar sig i karga Alaska! Alltid intressant med miljöbeskrivningar av obekanta platser!

I somras läste jag Roberto Savianos bok om den napolitanska maffian, Gomorra. Nyligen gav han ut en kortroman: Kärleken är dödens motsats, som jag nu har läst. Den vackra titeln är tagen från en sång av Sergio Bruni. Innehållet i boken är dock allt annat än vacker. Liksom Gomorra är det här en berättelse från Syditalien. Fattiga unga män ser en möjlighet till att tjäna pengar och få ett värde genom att ta värvning i armén. Därifrån skickas de ut på olika ”fredsuppdrag” (som egentligen är regelrätta krig) och många kommer aldrig mer hem. Sjuttonåriga Maria sörjer sin blivande make och bär svarta kläder varje dag, liksom de flesta andra kvinnorna i byn. För som författaren skriver i boken: är det inte ens egen son man sörjer så känner man någon annan som förlorat någon. Det är en konst att skriva kortfattat och Saviano behärskar den till fulländning! Det ska bli intressant att följa hans författarskap framöver.

Slutligen, en skröna om den engelska drottningen som blir en LÄSARE och upptäcker nya världar och nya sätt att se på den gamla, nämligen Drottningen vänder blad av Alan Bennett, som jag avslutade dagen innan Nyårsafton. Jag älskar böcker som handlar om läsningens kraft och böckernas möjligheter och blev oerhört charmad av den här historien.

Summa summarum, december blev en fin läsmånad (antagligen för att jag inte läste så många barn-och ungdomsböcker i jobbet) med åtta titlar! Imorgon ska jag skriva om min första lästa bok 2009… To be continued

 
1 kommentar

Publicerat av på 2 januari, 2009 i Böcker

 

Etiketter:

Ett svar till “Decemberläsning

Kommentera

