RSS

Do judge the book by its cover!

07 Jan

Ibland är det tur att man är lite ytlig och faller för en vacker utsida! Det var nämligen därför valet föll på Junot Diaz novellsamling – å jag som inte gillar noveller! – Drown. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om denne författare tidigare trots att en googling visade att det skrevs en artikel om honom i DN för inte så länge sen. Och han vann ju Pulitzer Prize i år för hans roman The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, som för övrigt kommer på svenska i februari! Förstår inte varför jag missat honom?! Men nu så:

Drown är en novellsamling om människor i Dominikanska Republiken och exil-dominikaner i USA (New Jersey), som har många likheter med författarens egen bakgrund. Det jag har så svårt för när det gäller noveller är att jag inte tycker att jag hinner lära känna karaktärerna innan novellen är slut. Här går det däremot fort att komma personerna inpå livet och berättarrösten är densamma hela tiden: en pojke, en ung kille och slutligen en man. Modern och den äldre brodern återkommer i flera av novellerna. Fadern är endast direkt närvarande i den andra novellen La Fiesta, 1980, då han förgäves försöker bota sonens åksjuka. Det är en av mina favvo-berättelser och innehåller nog den bästa (läs: värsta) beskrivningen av åksjuka i litteraturen! Dessutom visar den på det komplicerade förhållandet mellan en tyrannisk far och en son som längtar efter bekräftelse och ömhet och när ett slags hat-kärlek till sin far. Och på modern som väljer att inte se och äldre brodern som utnyttjar övertaget.

Hur som helst, det är skickligt och fängslande och synnerligen läsvärt!

 
1 kommentar

Publicerat av på 7 januari, 2009 i Böcker, Noveller

 

Etiketter: , ,

Ett svar till “Do judge the book by its cover!

  1. Amoroso

    30 januari, 2009 at 16:30

    Nu gjorde du mig grymt nyfiken!

     

Kommentera

