RSS

Bokkollo-litt! Och en enkät…

19 Jan

Nu har jag läst två böcker inför Bokhoras bokkollo i Strängnäs. Först ut Maria Fagerbergs Skärvor av himlen och fina Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud. Men jag tänker inte skriva så mycket mer om dem nu. Kan i alla fall säga så mycket att båda berörde, på var sitt sätt.

Är barnsligt förtjust i enkäter och hittade den här på Bokhora. Här kommer mina svar!

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Av någon anledning är detta två deckarförfattare: Ian Rankin och Elizabeth George. Den sistnämnda hänger med sen gymnasiet typ och det har liksom blivit en vana att köpa direkt när det kommer en ny. Elizabeth George hade en dipp i sitt skrivande ett tag, tycker jag, och då funderade jag på att bryta köptrenden. Men sen kom braiga När ingen ser och briljanta Innan döden kom och då slutade jag fundera. Ian Rankin kom senare och det är egentligen hans böcker om Kommissarie Rebus som jag köper. Förra året kom ju den sista Rebus-deckaren, men jag fortsätter nog att köpa om han fortsätter att skriva om Siobhan Clarke – bara älskar namnet – för då tror jag nog att Rebus kommer att finnas med på ett hörn.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Se föregående svar. Och så har jag ju ganska många av Marian Keyes.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Oj, svår fråga. Läser ju ständigt en massa recensioner och boktips. Men just nu läser jag Håkan Nessers senaste om Gunnar Barbarotti, Berättelsen om Herr Roos som jag lånade av en kompis. Jag har lyssnat på de två tidigare på min mp3, men nu är den tvättad i tvättmaskinen och olyssningsbar, så då tänkte jag läsa den senaste i bokform i stället. Jag har bara läst ca 1/5 men tycker att den är bra hittills. Gillar det Nesserska fiktiva landskapet och hans mer eller mindre udda typer.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

I förra veckan kom en bok som jag hade beställt till min käre make från adlibris, nämligen denna! Han gillar ju spionhistorier och sån’t så jag blev glad när jag hittade Rules of Deception. Han blev jätteglad! (men inte särskilt överraskad: platta, hårda paket dimper ner ganska ofta i brevlådan hos oss)

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Jajamänsan, alltid! Just nu: Camilla Ceder – Fruset ögonblick, Marianne Cederwall – Svinhugg, Joshua Ferris – Så fick vi se slutet samt David Lagercrantz Syndafall i Wilmslow. Det är inte alltid jag hinner läsa dem dock. Ganska ofta dimper alla reservationer in på en gång och dessutom är det ofta bara 14-dagars lån på dem. Men då är det ju bara att reservera igen! *vägra bokstress* Och så har jag faktiskt en barnfilmsreservation, Draken.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Som sagt, Nessers Berättelse om Herr Roos. Och så bläddrar jag i Sticka accessoarer av Nina Sagulin som är ögongodis och sticklängt! (Och just nu konkurrerar läsandet med stickningen – synd att man inte kan göra båda två samtidigt!)

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 januari, 2009 i Böcker, Enkät

 

Etiketter: ,

Kommentera

