RSS

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein

09 Feb

Det här är en viktig bok, konstaterar jag när jag slår igen Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Viktig därför att den ger en bild av hur det är att inte ha livslust, något som alltför många runt omkring oss saknar. Gör det obegripliga något mindre obegripligt. Helt fullt ut går det inte att greppa, om man inte har varit där själv, tror jag. Det är inte lätt att skriva om boken för jag känner så mycket när jag läser den. Men här är några tankar:

Ann Heberlein lider av en kronisk sjukdom som inte går att bota, endast behandla. Hon är bipolär, eller manodepressiv. I kortare eller längre perioder pendlar hon mellan hypomani – då hon kan och vet allt, lever i nuet och tänker inte ens 1 h framåt – och depressiion. Däremellan är sjukdomen vilande. Depressionen följer oundvikligen på den hypomaniska fasen. Det är en tid i ångestfylld ovisshet:

”Depression har inga svar. Inga svar alls. Jag är bara ett frågetecken. Min kropp är inget annat än ett sorgligt frågetecken. Ett skrik. Ett jämmer”.

Det är obehaglig läsning. Hon resonerar distanserat kring sitt eget självmord, men tanken på att överge barnen och på så sätt skada dem på ett sätt som aldrig går att reparera, hindrar henne. Hon är gift med en präst, men bedrar honom med andra män. Ändå står han stadigt vid hennes sida. Hennes sjukdom gör att de hamnat i ekonomiska svårigheter eftersom hon mer eller mindre impulsköpte ett hus, när hon befann sig i den hypomaniska fasen, utan att ha sålt det de redan ägde. Stressen över att ständigt behöva inbringa inkomster gör att hon inte ens har tid att vara sjuk. Allt bara rullar på och det känns som en karusell som bara går fortare och fortare. Den största frågan ges inget svar på, antagligen för att författaren inte själv vet svaret: Hur orkar hennes närstående?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 9 februari, 2009 i Böcker, Facklitteratur, Psykisk ohälsa

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

