RSS

Slutet

23 Mar

I den avslutande delen Så länge vi båda andas om Bella och vampyren Edward knyter Stephanie Meyer ihop säcken, och hon gör det faktiskt riktigt bra! Jag hade mina dubier eftersom jag tyckte att del 2 och 3 i serien var rätt så långtråkiga att läsa. Men i den här sista boken får Bella äntligen sin Edward. Bröllopet blir påkostat och pampigt och samma kväll flyger de till ön där de ska tillbringa sin smekmånad. Bella och Edward får också äntligen till det! Men efter en passionerad och underbar natt vaknar Bella med blåmärken över hela kroppen. Edward är förtvivlad – hur kunde han skada sin älskade Bella?! Och här får som läsare en obehaglig chock då Meyer låter Bella ta på sig skulden för misshandeln och trösta Edward! Det känns inte riktigt sunt i en ungdomsbok (även fast jag tvivlar på att Meyers syfte varit att släta över mäns våld mot kvinnor så känns det ändå inte okej). Resten av tiden gör Edward upp planer för att trötta ut Bella så att hon inte ska orka förföra Edward och det funkar: Bella somnar helt utmattad på kvällarna efter upplevelser och mycket mat. Hon är så trött och när magen börjar växa inser Bella snart att något märkligt har hänt. Hon är gravid och fastän hon inte kan ha gått många dagar så har magen redan börjat växa… 

Och så börjar en riktigt creepy historia med lite Rosemary’s baby-känsla! Och det är faktiskt riktigt bra! Jag vrider mig av obehag inför beskrivningarna av Bellas graviditet. När bebisen väl har fötts, tappar boken lite i tempo och börjar kännas lite väl lång, men tar ny fart när de hotas av de mäktiga italienska vampyrerna.

När boken slutligen slås ihop så är jag nöjd. Slutet belv mycket bättre än väntat och fyra delar vampyrromantik känns helt tillräckligt för mig. Visst finns det en del inkonsekvenser i Bellas och Edwards kärlekshistoria, men jag sväljer det. Det är ju underhållande läsning och det är tillräckligt (ibland)!

Nu är jag lite nyfiken på Stephanie Meyers vuxenroman The Host! Någon som har läst? Den ligger oläst i bokhyllan, men får snällt vänta lite till. Nu ska jag läsa påske-krim!

 
1 kommentar

Publicerat av på 23 mars, 2009 i Böcker, Spänning, Ungdomar

 

Etiketter:

Ett svar till “Slutet

  1. Jenny

    27 juli, 2009 at 10:07

    Den här kan vi väl diskutera vid tillfälle… Jag tyckte nämligen inte alls om den, eller slutet. Blev direkt arg vid vissa passager…

     

Kommentera

