RSS

Japan, tonårstjejer och en fiktiv värld

20 Apr

Chain mail – Skicka vidare av Hiroshi Ishizaki är en bok som har en baksidestext som bara gör en såååå sugen på att läsa, hör bara:

ÄMNE: SAWAKO-SAN, SKA VI SKAPA EN FIKTIV VÄRLD?

‘Är inte du också trött på en massa grejer i ditt liv? Föräldrar som bara tjatar om att man måste plugga är alltid jobbiga, men det jag retar mig mest på är mina kompisar.’ 

Sawako och två andra tjejer får ett förslag från Yukari: att fly den vardagliga tristessen genom att skapa en egen berättelse. En riktig rysare ska det vara. De ska skriva utifrån huvudpersonernas perspektiv, och på så sätt bygga historien tillsammans. Problemet är bara att fiktion och verklighet börjar flyta samman, en av tjejerna försvinner mystiskt och frågan är vem man kan lita på egentligen. Ingen av dem har ju träffats i IRL.

Visst är det en teaser som heter duga?! Storyn är originell och lockande, Japan känns alltid lite exotiskt och bokomslaget är häftigt så VARFÖR TYCKER JAG INTE BOKEN ÄR BRA??? Ärligt talat, jag har lite svårt för att hålla isär personerna – de tre tjejerna (den fjärde, Yukari, beskrivs inte) och de fyra karaktärerna i kedjeberättelsen flyter samman för mig när det ständigt byts perspektiv. Kanske funkar inte boken att vara ”boken-som-jag-läser-på-mina-lunchraster”? Läsningen kanske blev för sporadiskt, helt enkelt? När upplösningen kommer märker jag att jag liksom inte riktigt hänger med och jag får backa lite och läsa om. (Börjar jag bli gammal?) Nej, den funkar helt enkelt inte på mig (men här finns dom den funkar på!), tyvärr. Största behållningen är att läsa om den japanska vardagen för unga tonårstjejer. Fy 17 vilken press de verkar ha på sig! Krav att prestera hela tiden, såväl i skolan som på fritiden (vilken fritid?). Inte kul.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 april, 2009 i Asien, Ungdomar

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

