RSS

Den elaka styvdottern

03 Maj

I de gamla sagorna är det styvmodern som man ska se upp med, denna intrigerande, elaka kvinna. I Fay Weldons En styvmors dagbok är det ombytta roller. Styvmodern, i detta fall den framgångsrika manusförfattaren Sappho, vill inget hellre än att komma överens med sin make Gavins barn. Med sonen går det ganska bra, med dottern sämre.

En dag lämnar den gravida Sappho kassar med anteckningar och dagböcker innanför dörren till sin mamma, den freudianska psykoanalytikern Emily, med orden ”Det här är mina dagböcker. Jag vill att du gömmer dem. Var snäll och läs dem inte.” Vilket är precis vad modern gör. Förstås. Utan ett ord försvinner Sappho och ingen vet var hon är.

Det Emily läser upprör henne. Hon diskuterar det ivrigt med sin jungianske granne, som gärna kunde varit hennes älskare om han inte varit impotent. Till en början med ett avstånd till Sappho, men ju mer Emily läser av sin dotters anteckningar, desto mer förstår hon henne och kommer närmare dottern än någonsin tidigare. Detsamma gäller för läsaren. Och mot slutet så blir det vansinnigt spännande eftersom bilderna av karaktärerna förändras. Gavin, Sapphos make, visar sig t ex vara en riktig typ. Jag vill ruska om Sappho och få henne att inse att katastrofen är nära, att hon måste fly illa kvickt.

Samtidigt som det är en modern saga och som sådan underhållande, är detta förstås även en drift med psykoanalysens ”överpsykologiserande”. Fay Weldon visar tydligt hur resonerandet kring teorier och begrepp kan stå i vägen och hindra från att se människan framför sig, i det här fallet sin egen dotter. Och hur mycket man än grundar sig på vetenskapliga metoder så handlar förmåga att skapa och upprätthålla relationer just om detta, hur klyschigt det än låter.

Läste på förlagets hemsida att ALFbok drivs från en segelbåt som just nu ligger i London, häftigt! Men hur kommer det sig att ett sådant litet förlag lyckas få rättigheterna till Fay Weldon? Minns svagt någonting om att hon fallit i onåd hos de stora förlagen i Sverige efter att hon hade haft med reklam i sina böcker…? Hur som helst, grattis till Alfbok och kul att (äntligen) få läsa Fay Weldon på svenska igen – tack!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 3 maj, 2009 i Böcker

 

Etiketter: ,

5 svar till “Den elaka styvdottern

  1. snowflake

    3 maj, 2009 at 13:42

    Det här låter spännande! Jag läste mycket Weldon förut, men har tappat bort henne sen. Hon skrev – mot betalning – om några smycken eller en juvelerarfirma, eller nåt sånt, har jag för mig. Kanske hamnade hon som du säger i onåd då.
    Skotske deckarförfattaren Ian Rankin har för övrigt skrivit in personer mot betalning utan att skämmas.

     
  2. Boktokig

    4 maj, 2009 at 07:20

    Den här blev jag nyfiken på. Ska lägga den i min Att läsa lista!

    Du är precis som jag. Jag läste inte heller så mycket tonårsböcker under min tonårsperiod. Jag tar väl igen det nu! 😉

     
  3. frue

    4 maj, 2009 at 07:44

    Snowflake: Just det, så var det. Men du, vad menar du med det du skrev om Rankin? Blev lite nyfiken. Jag gillar ju honom.
    Boktokig: Jag rekommenderar den verkligen, lite annorlunda och ovanlig berättarform.

     
  4. snowflake

    4 maj, 2009 at 09:37

    Du kan klicka vidare härifrån http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/03/23/har-jag-rad-att-bli-kompis-med-rebus/

    Jag gillar också Rankin. 🙂

     

Kommentera

