RSS

Robinson i min hand

12 Maj

Ibland blir det så med deckarförfattare att jag missar dem när de kommer ut med första boken, kanske på grund av att boken inte ger mig nå’t lässug eller för att jag sällan aldrig har problem med att hitta böcker jag vill läsa och därför helt enkelt måste rata en del efter devisen ”som många böcker, så lite tid”. Summan av kardemumman blir att jag missar en del för när de kommer ut med sin tredje deckare och jag har börjat bli såååå nyfiken, då vill jag inte hoppa in i tredje boken utan att ha läst de övriga. Så jag kommer ingenstans. Struntar helt enkelt i det. Peter Robinson är en så’n författare. Men nu är jag på gång, jag har precis avslutat hans första på svenska: En ovanligt torr sommar.*

Överkommissarie Alan Banks är nyskild och ligger illa till hos sin chef, livet kunde med andra ord har varit enklare. Till råga på allt skickas han till trakten kring Hobb’s End, en by som fram tills helt nyligen varit begravd i vatten, där man funnit ett kvinnolik som verkar ha legat där sedan byn fylldes med vatten.

Alan Banks blir satt att samarbeta med den lokala kriminalinspektören Annie Cabbot, som liksom Alan Banks verkar ha hamnat i onåd hos de högre upp i polishierarkin. Samtidigt som Banks och Cabbot undersöker den mördade kvinnans identitet och bakgrund så är det en person som gör allt för att det förflutna ska få förbli glömt. 

Det här är en habil deckare, varken mer eller mindre. Det jag gillar bäst med den är tillbakablickarna och beskrivningen av beredskapen under Andra Världskriget: Gemenskapen, oron över bröder, äkta män och fäder vid fronten och sorgen över de som aldrig skulle komma återvända, ransoneringen och den ständiga bristen på varor, men också förmågan att ständigt finna nya glädjeämnen i en svår tid. Det fascinerar mig. Och får mig att tänka på den utmärkta Nattvakten av Sarah Waters. Läs den (också!)

* Men som ingalunda är hans första i serien om Överkommissarien Alan Banks visade det sig! Jag kan förstå om man missar att köpa rättigheterna till den första boken, men sen då, varför kommer de inte i ordning??? Minotaur, svara på det, jag vill veta!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 maj, 2009 i Böcker, Deckare

 

Etiketter: ,

Kommentera

