RSS

The Truth and nothing but the Truth?

01 Jun

Ja, det är frågan! 1998, för elva år sedan alltså, publicerade Håkan Nesser Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Jag läste den några år efter det och visste redan innan jag började att jag inte skulle få reda på vem som mördade Bertil Albertsson om jag inte upptäckte ledtråden* som Nesser hade lämnat i texten. Jag läste boken ytterst noggrant, men inte hjälpte det. Jag visste fortfarande inte vem mördaren var efter att ha läst ut boken.

Förra året kom Sanningen i fallet Bertil  Albertsson?  ut och jag hade faktiskt missat den tills den dök upp på mitt nya jobb. Det är en så kallad vitbok och häri skulle Håkan Nesser äntligen avslöja who-did-it-gåtan för sina läsare. Men notera! I titeln finns ett frågetecken. Det är alltså inte självklart sanningen vi får reda på här. Visst levererar Håkan Nesser sitt svar, men han antyder samtidigt att svaret kanske inte är så enkelt.

Det är inte helt lätt att hänga med i den här kortfattade boken. Texten är korta ”dokument” som innehåller olika vittnesmål om mordet. Och jag tror att Håkan Nesser driver med sina läsares krav på sanning. Fakta** och fiktion blandas i en märklig röra och jag svävar lika mycket i ovisshet efter läsningen, som innan. Och jag har en känsla av att det är meningen så. (Men om det är någon som förstått mer än jag så tar jag tacksamt emot all tolkningshjälp jag kan få!)

* Ledtråden är att Erik läser Agatha Christies Dolken från Tunis

**Mordet ska ju bygga på ett verkligt rättsfall… eller?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 1 juni, 2009 i Böcker

 

Etiketter:

Kommentera

