RSS

Varning! Här avslöjas ALLT!

06 Jun

Jag har väntat och väntat på pocketupplagan av Anne B. Ragdes Vila på gröna ängar (eftersom jag har både ettan och tvåan i pocket så ville jag ÄGA alla tre böckerna). Nu är den här!

När jag läste Berlinerpopplarna precis när den kom ut, blev jag ganska besviken. Jag tyckte att det var en bok med potential, men när karaktärerna väl började ta form, handlingen accelerera, så var den slut. visste jag inte att det skulle komma en fortsättning, Eremitkräftorna. Personligen anser jag att den boken är den absolut bästa av de tre. Visst är den lite stereotyp i skildringen av Erlend och Krummes homosexuella förhållande (men så oerhört intressant yrke han har, Erlend!) och visst är Margido den typiske storebrodern, men än sen! Det är god underhållning, lite som Änglagård i bokform. (men tv-serien har jag inte följt)

Jag hade lite lagom höga förväntningar på den sista, Vila på gröna ängar. Eremitkräftorna slutade ju så dramatiskt med Tors självmord och Torun som fann honom, till viss del uppäten av sina älskade grisar (!). Men till skillnad från det småputtrigt mysiga i de förra böckerna är det här betydligt mörkare. På gården Neshov kämpar Torun med skuldkänslor och grisskötsel och känner sig utnyttjad av alla: farbröderna, farfar och avlösaren Kai-Roger. Margido ska flytta sitt kistlager till Neshov för att bidra ekonomiskt till gården och tror han har gjort tillräckligt när han köper tvättmaskin och torktumlare till Torun. Erlend och Krumme ska bli pappor och drömmer om att inreda de gamla oanvända silona till fritidshus åt sin nya storfamilj. Till slut ser Torun inget alternativ än att fly allt. Utan ett ord drar hon iväg och hon hamnar… hos sin f d kille, Christer, som var otrogen. Inte lycklig, utan bara fylld av tomhet: ”Hans kyss var hård, nästan främmande. Och det var bra, det var rätt. Det var inte känslor hon ville ha. Känslor var det absolut sista hon var ute efter.”

Så här kan det väl inte sluta? Har Anne B. Ragde ändrat sig, kommer det en fjärde bok? För jag är besviken. Slutet är inte bara olyckligt, det känns ouppklarat. Och jag sörjer de stackars grisarna som helst plötsligt bara blev en börda man måste göra sig av med, skrupelfritt.

 

 

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 6 juni, 2009 i Böcker

 

Etiketter: ,

2 svar till “Varning! Här avslöjas ALLT!

  1. Din hemliga bokvän

    9 juni, 2009 at 11:40

    Hej hej!
    Din hemliga bokvän här! Jag ville bara lämna ett spår, så att du vet om att jag finns. =)
    Och så hoppas jag att du svarar på frågorna snart, så jag kan börja planera och packa din Sommarpåse Lyx.

     
  2. frue

    9 juni, 2009 at 16:09

    Kul och spännande! Undrar om vi råkats förut? 🙂 Jag ska knåpa ihop svaren, kommer senare idag. 🙂

     

Kommentera

