RSS

Novellsamling i hög hastighet

27 Jun

Det går undan i Etgar Kerets novellsamling Åtta procent av ingenting!  Det känns lite typiskt att titeln är kursiverad på omslaget till boken (inte särskilt snyggt dock). Som om den hade fartränder, nästan.

Novellerna, trettio till antalet, är nästan samtliga mycket korta, bara ett par-tre sidor långa. Praktiskt när man bara har lite lästid, men lika ofta frustrerande – jag vill ju veta mer innan jag lämnar karaktärerna. Alla är de smått bisarra: Här finns en kvinna som föder en liten ponny, en man som blåser på maskrosor så att världen försvinner och en kille som kan trolla in människor i flaskor. De rymmer också en sorts underfundighet som jag för det mesta gillar, men ibland är de bara konstiga och lämnar mig oförstående (och värre, oberörd). Därför är jag lite kluven till vad jag egentligen tycker om boken. Etgar Keret kan verkligen skriva och är helt klart en begåvning, men det känns som om jag utelämnas från en del i hans berättande. Som om man zappar på tv:n och ser korta glimtar av något som är intressant och kul, men ser alldeles för lite för att bilda sig en uppfattning om innehållet. Eller som om mycket av hans berättande finns i det egna huvudet, men aldrig kan präntas ner så att det blir lika bra som det var tänkt. När jag läste boken tänkte jag mycket på att Etgar Keret var väldigt filmisk i sitt sätt att skriva. Och när jag hade läst färdigt och googlade lite upptäckte jag att han skrivit flera manus till fimer och också är filmregissör (!).

Nu skulle jag skulle gärna vilja läsa något längre av  honom! Är det någon som vet om han skrivit någon roman eller kanske känner till hans filmer?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 27 juni, 2009 i Asien, Böcker, Noveller

 

Etiketter: , ,

3 svar till “Novellsamling i hög hastighet

  1. snowflake

    28 juni, 2009 at 08:50

    Det här var en användbar recension! Jag förstår precis vad jag själv skulle tycka.

     
  2. frue

    28 juni, 2009 at 19:43

    Vad skulle du tycka då? *nyfiken*

     

Kommentera

