RSS

New York & stickning är en fin kombination

20 Jul

Friday Night Knitting Club av Kate Jacobs har jag redan småhaussat lite här och den höll faktiskt ända ut till slutet (som för övrigt var lite oväntat, men som jag tyckte mer och mer om ju mer jag funderade på det)! Kvinnlig vänskap övervinner det mesta i livet, ensam är inte stark, tycks bokens budskap vara och visst är det en sympatisk tanke? Kate Jacobs lyckas också med att balansera på den tunna tråden mellan att vara sentimental och gripande – katastofen i boken tar aldrig över, inte heller blir det alltför hurtfriskt.

Georgia är ensamstående mamma och ägare till stickbutiken Walker & Daughter. Dotterns pappa lämnade Georgia när hon blev gravid för tolv år sedan. Sedan dess har han skickat två brev som hon fortfarande förvarar oöppnade längst in i garderoben. Men så dyker han plötsligt upp en dag och vill lära känna sin dotter, vilket rubbar Georgias jämnmod. Motstridiga känslor väcks och en oro för att han ska svika igen lämnar ingen ro. Samtidigt dyker en barndomsvän upp som även hon svek Georgia för flera år sedan och som gav deras vänskap ett abrubt slut. Som tur är finns stickklubben och de medlemmarna Anita, Peri, Darwin, Lucie och K.C. På fredagskvällarna pratas det lika mycket om livet som om stickning och mellan kvinnorna växer en stark vänskap fram, som så småningom visar vara ett ovärderligt stöd i de prövningar som livet medför.

Visst är det en hel del stickning med i boken. Mellan varje ”del” så finns sticktips, som riktar sig till nybörjaren. Jag är ju redan en inbiten stickare. Är man inte det men lite, lite nyfiken på att prova så tror jag man blir ännu mer sugen efter att ha läst den här boken. Jag hade gärna sett ännu mer stickning. Kate Jacobs snuddar lite vid det intressanta att stickning blir allt populärare bland unga kvinnor, trots att det är en traditionellt kvinnlig ”hemmasyssla” som kanske inte borde tilltala dagens yrkesarbetande kvinnor. Liksom Jacobs är jag inne på att det har med själva skapandet att göra, att man gör något alldeles eget och unikt. För det är ju så med stickning att slutprodukten aldrig blir exakt lika, även om två personer stickar efter samma mönster. Och behovet av en modern ”syjunta”, att träffas i grupp, tror jag är stort, se bara alla bokcirklar som poppar upp! Det är helt enkelt kul att göra saker tillsammans och kvinnlig vänskap är ovärderligt!

Förresten, Knit Two heter uppföljaren och min ”vill läsa-lista” bara fortsätter växa…

 
1 kommentar

Publicerat av på 20 juli, 2009 i Böcker, Kärlek, Sorg

 

Etiketter: , , , , ,

Ett svar till “New York & stickning är en fin kombination

  1. Amy

    20 juli, 2009 at 14:23

    Jag läste den på svenska, och jag (blödig som jag är) grät i slutet….
    Men precis som du hade jag önskat lite mer stickning….

     

Kommentera

