RSS

Oliiidligt spännande!

21 Jul

 I höst kommer fortsättningen, Fatta eld, och jag längtar!

Suzanne Collins Hungerspelen utspelar sig i en framtidsdystopi där Nordamerika, numera kallat Panem, är uppdelat i 12 olika distrikt efter ett inbördeskrig som (nästan) ödelade hela kontinenten. I 12:e distriktet bor Katniss Everdeen, en fjortonårig tjej som tvingats bli familjens försörjare efter att fadern avlidit i en gruvolycka. Hon är en modig och påhittig tjej som tjuvjagar och idkar byteshandel för att få mat till sin mamma och lillasyster.

Varje år direktsänds de s k Hungerspelen, som befolkningen är tvingade till att följa. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan 12 och 18 år ut att delta. Direkt efter tillkännagivandet vilkas namn som dragits, skickas ungdomarna till ett förberedande läger i huvudstaden innan tävling startar. Där stajlas de och får visa upp sina färdigheter för att på så sätt få sponsorer. Dessa är en viktig del i Hungerspelen, en tävling som går ut på att deltagarna ska försöka ha ihjäl varandra och där vinnaren är den som står ensam kvar när alla andra har dött. När Katniss älskade lillasyster blir utlottad till att vara den kvinnliga deltagaren från 12:e distriktet, tvekar Katniss inte att ta hennes plats som frivillig. Och snart kan spelet börja…!

Hungerspelen är verkligen en bladvändare! Den rymmer så mycket: samhällskritik (yta är allt och via massmedier frossar folket i blodiga Robinsonader där ensam är stark, dessutom: förödande miljökatastrofer är ett faktum), girlpower, mardrömsscenarier, spänning och kärlek (faktiskt!). Rekommenderad läsning alltså!

 
7 kommentarer

Publicerat av på 21 juli, 2009 i Böcker, Kärlek, Spänning, Ungdomar

 

Etiketter: ,

7 svar till “Oliiidligt spännande!

  1. Mikaela

    21 juli, 2009 at 13:37

    Wow, den ska upp på att-läsa-listan!

     
  2. frue

    21 juli, 2009 at 13:45

    Kul! Jag tror inte att du blir besviken.

     
  3. Vixxtoria

    5 augusti, 2009 at 11:16

    Jag läste den också alldeles nyss, och är lika lyrisk som du. Tvåan kommer i oktober på svenska, enligt baksidan på min bok. Oliiiiidlig väntan 😉

     
  4. Vixxtoria

    5 augusti, 2009 at 11:18

    Och där klickade jag för fort! Här kommer fortsättningen:

    Och jag vet inte riktigt vem jag tycker hon ska välja, Katniss. Gale eller Peeta? Gale låter mer som min typ, men är det hennes? Och kan kan förlåta hennes spelade förälskelse i Peeta? Oooh, det blir spännande.

    Sen hoppas jag på en växande gerillarörelse mot Panems ledning (jag är så barnsligt förtjust just i motståndsrörelse och gerillakrig i ungdomsböcker).

     
  5. frue

    5 augusti, 2009 at 20:34

    Hon ska absolut välja Gale, tycker jag! Men deras relation verkar ju inte vara annat än vänskaplig.. än så länge. Kanske blir han svartsjuk nu och måste börja närma sig henne? Om han nu är intresserad på ”det sättet”. Det är lite oklart, tycker jag. Men som sagt, fortsättning följer…

     
  6. Bea

    11 maj, 2011 at 16:23

    Jag väntar med spänning på att ta tag i sista boken. Tycker de är så bra och spännande!

     

Kommentera

