RSS

Släkthistoria utan botten

27 Jul

3435När 107-åriga Faster dör ärver huvudpersonen Katta hennes lilla stuga som står på Kattas föräldrars tomt. Till begravningen kommer även Kattas moster, Liljana. Mostern och Kattas mamma drar inte jämt och det bråkas om både arvegods och minnen som skiljer sig åt. Kattas mamma för övrigt är en potentiell stjärnskådespelerska som aldrig riktigt fått chansen på grund av föräldraskap och äktenskap, enligt henne själv. Hon  är gift med Kattas pappa, en excentrisk man som helst sitter under sin egentillverkade korkek och äter banan, samtidigt som han funderar över livet. Till sommarstugan kommer också Erlend, Kattas pojkvän, som tillsammans med sin blivande svärfar tar sig an att bygga ut toaletten. I det gemensamma arbetet finner de varandra ”grabbar emellan” och Erlend blir alltmer som Kattas pappa. Jag undrar, hur står Katta ut?

Jag hade hört mycket positivt om den här, men tyvärr tyckte jag inte alls om den. Jag tycker att den var själlös: karaktärerna känns mer som karikatyrer än som riktiga människor och det ligger en obehaglig ångest över hela berättelsen, som ska uppvägas av någon märklig putslustighet. Men det är inte ett dugg roligt. Själva andemeningen i boken tycks vara att man får hålla tillgodo med den familj man har, att man inte kan förändra sina föräldrar (fast man ibland gärna skulle vilja). Mot slutet försöker Sara Paborn slänga in lite visdomsord, men det faller bara platt. Tyvärr. Bäst är skildringen av Faster och hennes liv. Då är det både kärleksfullt och gripande.

Jag ska gå och lyssna på henne i september. Förhoppningsvis tycker jag mer om Sara Paborn än om hennes bok.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 27 juli, 2009 i Böcker

 

Etiketter: ,

2 svar till “Släkthistoria utan botten

  1. Jenny

    27 juli, 2009 at 10:04

    Nu tittar jag in! Du skriver verkligen bra! Saknar något att läsa för tillfället (i väntan på Hypnotisören som lär dröja) så ska se om vi har något som du rekommenderar. Kram!

     
  2. frue

    6 augusti, 2009 at 21:35

    Tack. Jag hade verkligen trevligt hos dig. Snart kommer du väl och hälsar på? Kram

     

Kommentera

