RSS

Det tar tre sekunder att dö

06 Aug

tresekunder_inb_preHan kallas Paula och lever ett dubbelliv. Han har fru och två söner och ett ”vanligt” jobb. Dessutom är han den polska maffians främste man i Sverige och infiltratör åt den svenska polisen. Med andra ord, han är van att ljuga och att inte känna, bara tänka och planera.

När Paula, eller Piet Hoffmann som han egentligen heter, anhålls och döms till fängelse för narkotikainnehav är planen att han ska ta över narkotikahandeln innanför murarna på uppdrag av sina båda arbetsgivare, men av olika skäl förstås. Till en början går allt enligt planerna, men så plötsligt! En morgon, efter morgoninspektionen, anfalles han i cellen av interner som tillhör samma maffia som han själv. Han inser snabbt att någon har avslöjat hans dubbelspel. Det är dags för Plan B, att ta sig ner till isoleringen. Inget går som det var tänkt och snart inser Paula att han är helt utelämnad till sig själv, om han ska överleva. Och han vet att det tar exakt tre sekunder att dö.

Tre sekunder av Anders Roslund och Börge Hellström är den andra i serien om Ewert Grens som jag har ”läst” (den första var suveräna Edward Finnigans upprättelse som jag lyssnade på som ljudbok). Det är rafflande spänning i högt tempo som levereras och jag har svårt att slita mig, när jag börjat att läsa. Tre sekunder är dock inte riktigt i samma klass som Edward Finnigans… men jag gillar Roslund & Hellströms sätt att problematisera bilden av offer och förövare, de onda versus de goda. Som läsare påminns man om att ingenting är så enkelt att det är svart eller vitt, utan att det mesta är en gråskala. Den är dock, med sina 587 sidor, lite väl lång och berättelsen hade vunnit på att komprimeras lite. Och Ewert Grens är ju bara för tråkig. Men jag gillar slutet (blev lite rädd där ett tag, men det ordnad), men retar mig på att jag inte vet vad som hänt hans fru Annie? Någon som kan berätta där ute?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 6 augusti, 2009 i Böcker, Deckare

 

Etiketter:

2 svar till “Det tar tre sekunder att dö

  1. karin

    6 augusti, 2009 at 09:53

    Jag har för mig att historien med Annie är att hon levt större delen av sitt vuxna liv på ett vårdhem pga en olycka i tjänsten, hon var också polis. Evert var delaktig i olyckan på nåt sätt. De var ett par.
    Så är det om jag minns rätt… 🙂

     
  2. frue

    6 augusti, 2009 at 21:37

    Åh tack, Karin. Visste väl att jag kunde lita på dig! 😉

     

Kommentera

