RSS

Moa-Lina Croall: Det är jag som är Lisa

17 Aug

Detärjag_somär_Lisa_110_pxl Det är jag som är Lisa är Moa-Lina Croalls barnboksdebut (tidigare har hon gett ut en vuxenroman, Sen tar vi Berlin, som jag inte läst).

Huvudperson är Lisa som går på mellanstadiet. Lisa har inga vänner, men har inte tänkt så mycket på det förrän nu. Hennes storasyster Anna går på högstadiet och är populär, både bland killar och tjejer.

När berättelsen tar sin början har Lisas mamma stuckit iväg på jobb. Och varit borta länge. Ingen vet riktigt när Lisas mamma kommer tillbaka. Hon kände bara att hon måste resa bort och ta bilder på vilda djur för en ny bok. Kvar står pappan med ett ansvar han inte förmår axla. Inte heller orkar han sköta om sin senila mor som bor hos dem sedan farfar dog.

Jag märkte att jag först blev arg på mamman som bara lämnat sin familj. Så gör man bara inte! Då blev jag arg på mig själv, för varför blev jag inte arg på pappan i stället som var kvar men likväl sket i allt?! Väldigt intressant och nyttig fundering! Det känns fortfarande 2009 som det är lite tabu för en mamma att bete sig så egoistiskt medan det inte är lika provocerande med en frånvarande pappa.

När Lisa möter och lär känna cirkustjejen Nova, så tror jag först att Nova är en låtsaskompis, en person som Lisa plockar fram inifrån sig själv för att orka med vardagen. Men så är det tydligen inte, förstår jag när Nova och hennes föräldrar blir inbjudna på middag hos Lisa. Nova är en inkännande kompis och är inte rädd för något, inte ens för Jonas och Hassan som alltid ska bråka. Med Nova vid sin sida, växer Lisa, och livet blir roligt igen.

Jag tycker om tonen i boken. Lisa känns som en verklig person och dialogen flyter naturligt (väldigt viktigt!). Jag gillar också att Moa-Lina Croall utmanade mig och påminde mig om att inte döma kvinnor så mycket hårdare. Dessutom är det viktigt att det finns böcker för barn som inte värjer för det svåra och mörka. Det är jag som är Lisa är en sådan. Och så är det tryggt för läsaren att slutet är så hoppfullt.

Jag ska låta min dotter som snart är nio läsa. Det ska bli spännande att höra vad hon tycker!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 augusti, 2009 i Barn, Böcker

 

Kommentera

