RSS

Mina läsvanor

21 Aug

Vixxtoria uppmanar oss bloggare att svara på en enkät om våra läsvanor och jag hakar förstås på – kul!

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?
Jag vet egentligen inte varför jag läser (så här mycket), men det finns säkert många anledningar. Jag har alltid läst mycket. Mina föräldrar läser också mycket så där finns att brås på. För mig är läsningen både avkoppling och självutvecklande. Det låter kanske lite pretentiöst men jag är övertygad om att reflekterande läsning gör oss klokare och mer inkännande än vad vi annars skulle vara. Läsning är också ett tidsfördriv. Vilka köer och resor blir inte roligare om man har något att läsa under tiden?
(2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier…
Jag kan säga så här: Jag har lite svårt för fantasy (magisk realism är helt ok) och science fiction. Jag gör en del tappra försök emellanåt. Senast med Stephanie Meyers ”The host”, men den har jag ännu inte läst ut… Det tilltalar mig helt enkelt inte. Fantasy för ungdomar kan dock vara kul att läsa! Annars läser jag det mesta, tyvärr blir det inte särskilt ofta jag läser lyrik, men jag tycker om det.
(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
Jag har precis läst ut Viktoria Myréns debutroman I en familj finns inga fiender (mer om den nästa vecka). Dessförinnan läste jag Moa-Lina Croalls barnboksdebut, Det är jag som är Lisa.

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?
Nej, tror inte det. Däremot så vet jag ju vilka böcker jag vill läsa – att hitta böcker är inget problem – så de som jag känner mig tveksam till brukar jag helt enkelt hoppa över.
(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
Ja, jag har numera resignerat över det faktum att jag aldrig kommer att lyckas läsa alla böcker som jag skulle vilja. Just nu vill jag gärna läsa Denise Minas senaste deckare, I midnattens stillhet, men jag måste avsluta den jag håller på med först. Därefter finns det en stor (gigantisk!) bokhög som pockar på uppmärksamhet!
 
(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
Jag måste säga I en familj finns inga fiender! Den tog mig verkligen med storm!

Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?

Jag köper en hel del.  Och beställer recensionsex. Och så är jag bibliotekarie så jag släpar hem lass med böcker. Varje dag.

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
Min man säger 50 meter. Kan det verkligen stämma?! :-0
(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
Mamma! Kommer ihåg när vi läste Molly Hunters underbara Bäckahästens pärlor.
(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.
 
Varje dag/kväll.
(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
Ja, se ovan. Dessutom högläsningen på lågstadiet, bl a Sotarpojken n av Lisa Tetzner. Och Gåsmors sagor med engelska barnkammarrim!
(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
Älskar att läsa högt. Läser för mina barn. Eller för min man.
(13) Vad läser du då?
För mina barn, t ex Harry Potter (som egentligen inte är ”bra” högläsningsböcker = alldeles för långa meningar och för många sidor) eller böckerna om Hedvig av Frida Nilsson.
 
4 kommentarer

Publicerat av på 21 augusti, 2009 i Enkät

 

4 svar till “Mina läsvanor

  1. Vixxtoria

    22 augusti, 2009 at 12:04

    Åh, Bäckahästens pärlor. Den står hemma i bokhyllan, och skulle nog behöva en omläsning (det har inte skett på i alla fall 20 år). Jag har även Det tredje ögan av Molly Hunter. Det var en knepig bok tyckte jag när jag läste den i mellanstadieåldern. Jag läste den flera gånger, för jag förstod den inte riktigt. Den handlar om en flicka som blev vittne (till vad kommer jag inte ihåg), men därav titeln i alla fall. Jag vet inte om den var så bra, egentligen.

    ”50 hyllmeter!” säger jag, med samma tonfall som Lydia Bennet säger ”A camp full of soldiers” i 1995 års tv-version av Stolthet och fördom. Fast jag har nästan lika mycket, om man räknar de dubbla raderna, och kartongerna som är ouppackade på vinden.

    Jag tror också att reflekterande läsning gör oss klokare. Liksom reflekterande skrivning, samtal, upplevelser över huvud taget. Något som vi går igenom i livet måste väl i alla fall göra oss klokare. Däremot är det svårt att få ut någon klokskap ur vissa böcker, men det är ju en annan sak.

     
  2. Den hemliga bokvännen

    22 augusti, 2009 at 14:18

    Jag vill bara säga att jag nu gjort min första titt här. Spännande och bra med en enkät som ett första möte. Förhoppningsvis lyckas jag skicka böcker du inte läst.

     
    • frue

      22 augusti, 2009 at 20:17

      Hej & Välkommen! 🙂 Spännande med Pocket & Prassel!

       
  3. Torbjörn Wester (Litteraturpalatset)

    28 augusti, 2009 at 23:19

    Ett tips när det gäller science fiction är författaren Ursula le Guin.

    Wikipedia skriver ganska träffande: ”Typiskt för Le Guins berättelser är ett fokus på karaktärerna och de sociala aspekterna i deras omgivning. Hon har i sina verk bland annat utforskat taoistiska, anarkistiska, feministiska, psykologiska och sociala teman. Hon är välkänd för sin ypperliga språkbehandling.”

    Hennes böcker brukar tilltala dem som har svårt för sf i övrigt.

    Jag har förresten lagt till din blogg i min länklista över bokbloggar.

    Om du vill får du jättegärna länka till mig!

    På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.

    Mvh.
    Torbjörn (Litteraturpalatset)

    http://www.litt.se

     

Kommentera

