RSS

Mystiska försvinnanden i Val McDermids senaste

23 Sep

Val McDermid var en ny bekantskap för mig! Ja, jag har förstås sett tv-serien Mord i sinnet, men hennes böcker var outforskad mark. Tills igår, då jag läste ut hennes senaste deckare Mörka domäner.mörka_domaner_110pxl

Två mystiska försvinnanden utgör huvudingrediensen i den här deckaren. Det ena fallet gäller en försvunnen familjefar, vars dotter plötsligt anmäler honom försvunnen. Saken är den att mannen har varit försvunnen i tjugofem år och därför hamnar anmälan hos Cold Case-gruppen, där kriminalinspektör Karen Pirie leder arbetet.

Ungefär samtidigt snubblar (bokstavligt!) frilansjournalisten Bel Richmond över nya ledtrådar efter ett annat försvinnande, spädbarnet Adam som mystiskt försvann vid ett kidnappningsdrama som gick snett. Också det en händelse som inträffade för tjugofem år sedan. Så småningom hamnar även detta fall hos Karen Pirie.

Oberoende av varandra börjar de göra efterforskningar och deras idoga sökande leder till nya upptäckter. Men för varje sten de lyfter, dyker nya oförklarliga omständigheter upp och fallen verkar ha vissa gemensamma beröringspunkter. Samtidigt pressas båda kvinnorna av män i högre uppsatt position än de själva.

Det börjar väldigt spännande, men ganska snart blir jag irriterad på alla personer som får ca 2 sidors utrymme innan det är dags att hoppa till nästa karaktär. Och däremellan pendlar händelserna mellan nutid och tjugofem år bakåt i tiden. Det blir väldigt splittrat och därför tycker jag aldrig riktigt att jag kommer in i boken. Och när allt är utläst så har jag svårt att sammanfatta vad som hänt. Något som dock var väldigt intressant var skildringen av gruvsamhället Fife och dess invånare, hur de drabbades av den stora gruvstrejken under Thatchers regering. Här visar Val McDermid väldigt tydligt klasstillhörighetens betydelse (och klasskillnader!) i det brittiska samhället, ett tänk som lever kvar än idag.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 23 september, 2009 i Böcker, Deckare

 

3 svar till “Mystiska försvinnanden i Val McDermids senaste

  1. snowflake

    23 september, 2009 at 22:55

    Haha, vilket sammanträffande! Jag har skrivit om Val McDermid idag, plus lite lite om Rankin, och så kommer jag hit och läser detta.
    McDermid är ojämn, man kan få läsa en underbar nagelbitare eller en jaså-jaha-bok. Och när jag letade bild på henne hittade jag en artikel där hon grälar med Rankin.

     
    • frue

      24 september, 2009 at 21:17

      Åh, ge mig länken fort! Tack!

       

Kommentera

