RSS

En söt och en lite läskigare

27 Okt

9176947920Jag älskar bilderböcker! Och jag bryr mig inte det minsta om att jag börjar bli för stor – eller mina barn! Ikväll har jag läst högt framför brasan för sonen W och dottern C = supermysigt! Vi började med Herr Kattzon och Lilla Morrhår av Sam Lloyd. Herr Kattzon är en egensinnig katt, men med stort hjärta. I förra boken, Herr Kattzon, rymde han från sin matte som ville gosa och pyssla om honom hela tiden, men kom tillbaka då han upptäckte att han faktiskt saknade det. I den här boken så köper matte en liten kattunge, Lilla Morrhår.  Den odrägliga kattungen stör Herr Kattzon hela tiden: Hon hoppar framför tv:n när Herr Kattzon ska titta och hon slipar klorna på fåtöljen när herr Kattzon ska ta sig en tupplur. Helt omöjligt är hon! Riktigt illa blir till slut, när Herr Kattzon blir utslängd i vinterkylan, fastän det är Lilla Morrhår som har busat och gjort fel.

9789163862083Nästa bok vi läste var Sanna Töringes bok Rädda spöke som är en lite småryslig spökhistoria som nog kan gillas av yngre barn. Och just nu är ju verkligen skräck-tider med Halloween i antågande! Det är en mörk, mörk kväll i en stor, stor skog. Där finns ett ensamt gammalt hus och plötsligt hörs ett fasansfullt skrik! Det är flickan Änglakaramell som inte vill gå och lägga sig om inte hennes mamma berättar en läskig spökhistoria. Snälla mamman gör som flickan vill och snart sover de båda, sen mamman försäkrat Änglakrull om att det inte finns någrmed laa spöken. Men lampan är tänd. Och under sängen ligger ett argt spöke som minsann visst finns och som nu tänker visa det genom att rassla med sina kedjor. Men kedjorna finns uppe på vinden och där finns något som spöken är rädda för, nämligen vampyrer…!

Det är en finurligt påhittad saga, där ingen går säker för alla är rädda för någonting, även spöken, vampyrer och monster. Det dröjde lite tills jag fattade titeln (ska jag vara helt ärlig så var det dottern C som fattade det först). Det ska nog vara Rädda spöket som i Det rädda spöket, och inte rädda som imperativ (det finns ju heller inget utropstecken).

Två bra bilderböcker alltså!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 oktober, 2009 i Barn, Böcker

 

Kommentera

