RSS

Lämna världen

29 Okt

9789137132808Jane Howard är en människa som livet farit fram alldeles för hårt med. Som liten anklagades hon av sin mamma för att ha varit den som fick hennes pappa att packa ihop sina väskor och dra för gott. För det var Jane som yttrade de förlösande orden ”Jag ska aldrig gifta mig och jag ska aldrig skaffa barn” kvällen då hon fyllde tretton. Bakgrunden till denna mogna insikt var hennes föräldrars ständiga gräl. Men därmed gav hon också sin pappa alibi att söka lyckan där den fanns, d v s inte hos Jane och hennes mamma.

Genom hela livet tycks Jane vara förföljd av otur. Relationen till föräldrarna existerar inte. Hennes äktenskap slutar i ekonomisk och juridisk katastrof, hennes älskade dotter Emily dör i en olycka (lugn, det står redan i baksidetexten!) och till orkar inte Jane leva längre. Men vad gör man när självmord inte är en tänkbar utväg? Jo, man lämnar världen. Och det gör Jane. Hon säger upp alla sina kreditkort, ger bort sin dator och flyr, utan att lämna ett spår, till Canada och Calgary, närmare bestämt. Hon vill lämna världen, bildligt (och bokstavligt, förvisso), men upptäcker snart att det inte är så enkelt.

Jag har läst Douglas Kennedys senaste roman Lämna världen. Än en gång imponeras jag av hur förbaskat bra karl’n är på att skriva om kvinnor! Lämna världen är berättad i jag-form och allt flyter så jämt och fintHan beskriver Janes känsloliv både trovärdigt och insiktisfullt. Jag vet inte hur han gör, men han gör det med bravur! Därför är Douglas Kennedy faktiskt en av mina topp tio-författare. Endast en sak stör mig och det är ”detektivgåtan” som plötsligt dyker upp när det är hundra sidor kvar. Den kunde han gott och väl hoppat över. Den tillför inte historien något nämnvärt och känns totalt malplacerad. Jag undrar hur han tänkte där? Någon annan som funderat ut något vettigt svar? Men  trots detta, är Lämna världen nog precis en sådan roman som de med det berömda manifestet tycker att svenska författare ska skriva: en riktigt god berättelse.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 29 oktober, 2009 i Böcker, Sorg

 

6 svar till “Lämna världen

  1. redfox

    31 oktober, 2009 at 02:05

    Det låter som en riktigt god berättelse, dock en sorglig sådan. Jag blir nyfiken för jag har aldrig läst författaren innan. Ska skriva upp den här boken! 🙂

     
  2. frue

    31 oktober, 2009 at 12:09

    Om du inte har läst något av honom innan så tycker jag absolut du ska göra det! Visst är den sorglig, men inte alls på ett sentimentalt sätt.

     
  3. fia

    31 oktober, 2009 at 13:46

    jag blir också nyfiken nu! jag förknippade inte alls namnet douglas kennedy med den typen av böcker som det här verkar vara (dvs den typen som jag brukar gilla).

     
  4. frue

    31 oktober, 2009 at 13:57

    Fia – Jag tycker att han är helt fantastisk! Vilken sorts böcker trodde du att han skrev? *nyfiken*

     
  5. snowflake

    31 oktober, 2009 at 14:55

    Sällar mig till dem som inte läst honom, men det låter ju helt klart läsvärt. Särskilt att den inte är sentimental.

    hade han varit svensk så hade jag gissat att redaktören/agenten uppmanat/tvingat honom att skriva en deckare för att de säljer så bra just nu, men nu vet jag inte…

     
  6. fia

    1 november, 2009 at 20:52

    jag vet egentligen inte vad jag trodde, men definitivt mindre trovärdigt och insiktsfullt i alla fall… jag tror att det måste vara namnet som gör det, det låter helt enkelt väldigt ytligt och amerikanskt. och nu låter jag säkert väldigt fördomsfull.

     

Kommentera

