RSS

7 av 10

12 Dec

utrop_omslag1Betyget 7 av 10 gav jag Utrop av Celinè Curiol när vi träffades i bokcirkeln i veckan. Jag tyckte väldigt mycket om den, mest positivt och det visade sig att vi alla hade många åsikter om boken. Utrop engagerar verkligen och är en perfekt bok att diskutera. Dessutom tror jag läsaren vinner på det. Det här är en bok med som rymmer mycket mellan raderna och tolkningarna kan variera. Så alla ni bokcirkel-människor där ute, har ni idétorka vilken bok ni ska läsa, välj Utrop!  

Handlingen är denna: En fyrtioårig kvinna*, som vi aldrig får veta vad hon heter, arbetar som utropare på en tågstation i Paris. Hon har full koll på sitt jobb: kommer aldrig för sent eller säger fel i högtalaren. Men privat är livet desto skakigare. Hon är hemligt förälskad, eller snarare besatt, i en killkompis som redan bor ihop med en kvinna. Den här mannen verkar å sin sida vara fast i en struktur som kväver honom, men han förmår inte att göra sig fri eftersom förhållandet samtidigt är en trygghet. I övrigt är mannen förvånansvärt oskarp, det är kvinnan och hennes känsloliv som står i centrum. Den obesvarade kärleken till mannen försätter indirekt kvinnan i utsatta situationer när hon följer med okända män i Paris mörka nätter. Hon söker sällskap som inte förpliktigar och flyktiga bekantskaper som inte kräver något i gengäld, men som ändå bekräftar henne. En gång tidigare har hon öppnat sig för en väninna och berättat om övergreppet i tonåren, men förtroendet skapade en oöverstiglig barriär mellan kvinnorna.

Som alltid med franska böcker så känns det lite pretto emellanåt. I ärlighetens namn så kanske det är mina förutfattade meningar som skymmer eller kanske finns det ett särskilt franskt sätt att skriva böcker på. Det här är ändå en lättläst bok, sett till texten. Den är inte heller nattsvart eftersom Celinè Curiol beskriver detaljer och skeenden med en mörk dråplighet. Slutet är öppet och man kan tänka sig flera scenarion, jag väljer att tolka det som att hon äntligen blir fri.

* Jag vet att jag har läst det någonstans i boken, men jag, liksom övriga i bokcirkeln föreställde oss henne mycket yngre, ca 25-30 år.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 december, 2009 i Böcker

 

Kommentera

