RSS

En liten fransk pärla

30 Dec

Drygt 200 sidor lång är Delphine de Vigans bok No och jag, men det ryms mycket mellan pärmarna och jag blevno_och_jag_omslag_300dpi_5 mycket förtjust! Faktum är att jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Jag blev helt betagen av huvudpersonen Lou Bertignac, 13 år, och en högst ovanlig flicka: högpresterande, kreativ och ytterst intelligent. Författaren lyckades verkligen göra henne levande och trovärdig på ett sätt som imponerar.

Lou är det enda barnet. Hennes mamma lider av svår depression efter att ha förlorat Lous lillasyster. Pappan vet varken ut eller in och ingen av dem ser Lou och hennes behov. Lou är minst i klassen eftersom hon har fått hoppa över några årskurser. Hon har inga vänner, alla tjejer i klassen tycker att hon är konstig och den enda som verkar se henne är Lucas, klassens strulpelle som misslyckas med alla prov och sällan kommer i tid.

När hennes lärare meddelar att de ska hålla ett föredrag inför klassen, får Lou ångest. Hon avskyr att redovisa muntligt. På måfå väljer hon att prata om uteliggare, men eftersom hon inte känner till något om dessa beger hon sig ut för att hitta någon att fråga. Hon stöter på artonåriga No som är hemlös och motvilligt ställer hon upp på att låta sig intervjuas. Intervjuerna uvecklas så småningom till en vänskap mellan de två tjejerna och Lou får en idé om att rädda No ur sin svåra situation. Det är förstås inte alls lika enkelt som Lou tror.

Just i skildringen av Lous lite naiva försök att ordna upp Nos liv, blir läsaren varse Lous känslomässiga mognad där det blir uppenbart att hon faktiskt bara är tretton år. No blir som ett nytt projekt att ta sig an. Jag fick den här boken av Bokstunder i ett pocketbyte och det var verkligen ett lyckat val så TACK än en gång! Nu ser jag fram mot att Sekwa ska ge ut Tatiana de Rosnays senaste roman, Bumerang, missa inte!! Själv har jag satt den på bevakning på Adlibris…

 
1 kommentar

Publicerat av på 30 december, 2009 i Böcker

 

Ett svar till “En liten fransk pärla

  1. Cissi

    3 januari, 2010 at 02:53

    Vad kul att den här blev en sån hit. Du anar inte vad jag funderade på vad jag skulle ge för böcker. Men den här kändes rätt (jag var mest osäker på om du redan hunnit läsa den som inbunden). Jag har själv inte läst den men det är inte omöjligt att jag köper den, jag behöver bara minska ner mängden olästa böcker hemma.

     

Kommentera

