RSS

Alla har ett hungrigt hjärta

26 Jan

AHEHH_sne

Bjørn Sortlands  Alla har ett hungrigt hjärta* är en kort bok som rymmer mycket mellan pärmarna. Det första som slår mig är hur varsamt han beskriver Inas tankar och känslor. Det är inga utropstecken eller hårda ord, utan nästan lite trevande. Som om han inte heller vill skriva ut det där som gör så att huvudpersonen, 16-åriga Ina, vaknar med ett tryck i bröstet. I stället leder han läsaren, via Inas tankar, till ett före. Till det som gjorde livet så komplicerat för Ina. Och han gör det så vackert!

På en fest hamnar Ina i samma säng som Erik. Det ena leder till det andra. Kruxet är att Erik redan har en flickvän. Efter festen messar Erik flera gånger och ringer, men Ina svarar aldrig. Hon vet inte vad hon ska säga:

”Jag har inte pratat så mycket med honom efter festen. Jag förmår ju inte svara i telefonen. Erik och hans tjej har väl dessutom hållit sig för sig själva. Katrine går i parallellklassen. Vi har gympa tillsammans. Har han sagt det till henne? Nej. Det verkar inte så när han går förbi mig. Inte heller några andra har hintat att de vet om det. Hon är en typisk sådan som skulle vara sur. Inte så konstigt. Vem skulle inte vara det? Ingen tjej gillar att deras kille ligger ovanpå andra tjejer utan kläder.”

Ina framstår som en mogen och ansvarsfull tjej. Ingen som ”ställer till det”. Som hon beskriver själv är hon en helt vanlig 16-åring som hjälper till och städa varje helg, gör sina läxor (oftast) och framförallt, som vet hur man gör för att inte bli med barn. Ändå är det precis det som händer. Livet vänds upp och ner för Ina och den enda hon vill prata med om detta är hennes ungdomsledare när hon konfirmerades, Synnöve, som nu studerar till präst i Oslo. Men det här är inget man talar om över telefonen så en helg bestämmer hon sig för att åka dit och hjälpen kommer från ett oväntat håll.

Jag har inte läst Bjørn Sortlands Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? men jag har bara hört en massa lovord om den. Är den lika bra som denna, förstår jag varför. Och jag blir så rörd över det faktum att en medelålders (ja, han är är född 1968), manlig författare skriver så respektfullt om en ung tjejs oro och längtan. Jag blir glad i hela kroppen.

*referens till Bruce Springsteens låt med samma namn – på engelska förstås!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 26 januari, 2010 i Böcker, Kärlek, Ungdomar

 

3 svar till “Alla har ett hungrigt hjärta

  1. boksnoken

    26 januari, 2010 at 23:55

    Du har fått en award hos mej!

     
  2. frue

    29 januari, 2010 at 21:35

    Åh, men tack Boksnoken! Vad glad jag blir! Ska skriva ett inlägg i helgen. 🙂

     

Kommentera

