RSS

Jag finns*

28 Feb

9789127120198

Jag finns heter Maja-Maria Henriksson debutbok, som bygger delvis på självupplevda händelser. Den handlar om Johanna, 14 år och hennes vidriga vardag. I skolan trakasseras och misshandlas hon på alla tänkbara sätt av Vedin och Martin, som aldrig vågar göra något på egen hand men lyder Vedin som en väldresserad hund. Det finns förstås en massa andra klasskompisar som alltid vänder bort blicken eller tycker att Johanna får vad hon förtjänar. Johanna försöker hålla fasaden uppe och spelar med när Vedin tafsar på henne inför alla, men i hemlighet har hon noga tänkt igenom vilka kläder hon ska ha på sig på morgonen, flera lager så att inte Vedins smutsiga händer kommer innanför. Visst finns det vuxna som ser, men eftersom Johanna intalar alla att allt är lugnt är det ingen som vågar (orkar) reagera.

Och inte är det bättre hemma, med en mamma som är psykiskt sjuk och växlar lika snabbt i humöret som en kamelont ändrar färg. Och så finns Linus, hennes lillebror som hon älskar och vill skydda från allt ont. Det svider när man läser, men så till sist inser Johanna att det inte finns någon hjälp att få, inte från lärarna, inte från klasskamraterna och särskilt inte från sin mamma och någonstans får hon kraft att bita ifrån mot Vedin och hans hantlangare. och faktiskt mot sin mamma. Revansch är alltid härligt och boken slutar därför hoppfullt. Det är skönt. Jag gillar också att Maja-Maria Henriksson inte psykologiserar över orsakerna till att Vedin gör som han gör. Visst antyds det att han inte heller mår så bra, men vi slipper se offerkoftan på honom. En helt klart godkänd debut!

  * I dubbel bemärkelse! Jag har varit lite lat med bloggandet på sistone – men läst har jag gjort!

 
1 kommentar

Publicerat av på 28 februari, 2010 i Böcker, Psykisk ohälsa, Ungdomar

 

Ett svar till “Jag finns*

  1. Addikoko

    27 maj, 2010 at 15:08

    Den boken verkar bra, tror att jag kanske ska läsa den:)
    och tack igen för det underbara bokpaketet! Även om Nattens begär inte var så bra så tyckte jag om Boktjuven:)

     

Kommentera

