RSS

Dödsmässa

09 Mar

9789185419449Äntligen! utbrister jag när jag ser att Minotaurs mars-deckare är Dödsmässa av Reginald. Jag gillar att läsa deckare – men det får inte bli för många i rad – men det är faktiskt inte sååå många deckarserier som jag känner att jag måste följa, men Reginald Hills böcker om Dalziel & Pascoe är definitivt en sådan (även om jag faktiskt inte läst mer än de fyra senaste, de andra har jag sett som tv-serie)!

Kriminalintendent Andy Dalziel är den bufflige översittaren till chef, men med STORT hjärta (trots att han skulle vara den siste att erkänna det), som i Dalziels död nästan sprängdes ihjäl. Sen dess har han inte riktigt kommit tillbaka på banan och under tiden har Peter Pascoe seglat upp – och förbi – som den skarpaste kniven i lådan. Men Andy Dalziel vill inte gärna överlåta Pascoe sin plats ännu, men när han stressar iväg till stationens måndagsmöte redan på söndagen, börjar han själv bli lite orolig över hans mentala status. Hur som helst, han slipper förödmjukas inför sina kolleger eftersom han upptäcker på vägen dit att han tagit fel på en hel dag och stannar i stället till vid katedralen för att snacka lite med den där Gud om vad som egentligen händer med honom själv. Men där inne blir han kontaktad av en kvinna, vars namn är Gina Wolfe. Hon vill att Daziel hjälper henne att finna hennes man som varit spårlöst försvunnen i sju år. Hon har varit övertygad om att han varit försvunnen för gott, men för en kort tid sen fick hon ett nytaget foto hemsänt till henne på hennes make.

Samtidigt håller en journalist på att försöka hitta stoff att avslöja en hänsynslös affärsmans brottsliga förflutna, en man vars son nu håller på att göra politisk karriär. Det verkar omöjligt, många har försökt före honom men misslyckats, men så dyker något upp…

Boken utspelar sig under ett händelserikt dygn där händelser påverkar varandra och fler brott begås. Det är lättläst och spännande och ger mig precis det jag förväntar mig: en stunds underhållande avkoppling. Inte alls så dumt!

PS. April månads Minotaur-deckare är inget mindre än Elly Griffiths Janusstenen! *läslängt*

 
1 kommentar

Publicerat av på 9 mars, 2010 i Böcker, Deckare

 

Ett svar till “Dödsmässa

  1. Annika

    9 mars, 2010 at 18:18

    Jag längtar också tills Janusstenen kommer ut. Tur att tiden går fort!

     

Kommentera

