RSS

Tatiana de Rosnay: Bumerang

28 Mar

6a00d835456e9f53ef0120a9144cf3970b-120wiSarahs nyckel  är verkligen en helt oförglömlig bok som jag minns många starka scener ifrån, trots att jag läst många böcker sen dess. Därför blev jag oerhört glad när jag såg att förlaget Sekwa skulle ge ut en annan bok av henne, Bumerang. Nu har jag läst den!

Det är intressant med författare som Tatiana de Rosnay! Bumerang är hennes tionde roman, men här i Sverige är hon en doldis. Lite märkligt egentligen. Man tycker förlagen skulle ligga på efter att Sarahs nyckel blev en internationell bästsäljare. Skulle vara väldigt intressant att höra om hennes andra romaner är lika bra? Jag tycker mycket om den här också, även om den inte är lika stark som Sarahs nyckel. Bumerang håller ett långsamt tempo, utan att bli tråkig eftersom det finns en bra story i grunden.

Antoine bjuder sin lillasyster Mélanie på en resa till semesterorten utanför Nantes, där de tillbringade många somrar som barn, i fyrtioårspresent. Ingen av dem har varit där på länge. När deras mamma Clarisse dog av hjärnblödning, blott trettiofem år gammal, slutade familjen åka dit. Kort efteråt gifte pappan om sig och man talade aldrig mer om Clarisse i huset. Allt som påminde om henne stoppades undan.

Vid havet väcks minnen till liv på nytt och dagen syskonparet ska återvända till Paris är Mélanie tyst och dämd. I bilen börjar hon berätta att hon mindes någonting om deras mamma som hon måste berätta för Antoine. Mer hinner hon inte säga innan bilen plötsligt kör av vägen. Som ett mirakel är Antoine i det närmaste oskadd, men Mélanie är desto allvarligare skadad. Hon tycks inte heller minnas något om bilolyckan eller det hon skulle berätta strax innan, så Antoine beslutar sig för att själv ta reda på vad det var Mélanie kom ihåg.

Familjehemligheter är verkligen utomordentligt stoff till en bra roman, så även den här gången! Jag vet egentligen inte varför det blir så spännande i just den här boken. Själv listade jag ut ganska tidigt – med hjälp av de insprängda kärleksbrev som Clarisse skriver till sin stora kärlek – hur saker och ting låg till, men jag tror att det är reaktionerna från karaktärerna man är nyfiken på! Man vill helt enkelt veta hur familjen ska tackla avslöjandet. Bumerang handlar om nödvändigheten av att få sina frågor besvarade, men också om att inse att livet är det som pågår nu och accpetera det man inte kan förändra. Läs!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 mars, 2010 i Böcker

 

2 svar till “Tatiana de Rosnay: Bumerang

  1. Annelie

    29 mars, 2010 at 15:31

    Tack för din kommentar hos mig!
    Du hade rätt, nu är jag igång igen. Bokbyte + ledig tid gjorde susen! 😉

     

Kommentera

