RSS

Arbetets lust och leda

30 Mar

3547Tidigare har jag läst Alain de Bottons böcker Kärlek – en betraktelse och Låt Proust förändra ditt liv och jag är mycket förtjust över de Bottons vardagsfilosofiska betraktelser. I hans senaste bok,  Arbetets lust och leda, funderar han över det som de allra flesta av oss ägnar en väldigt stor de av livet åt, nämligen arbetet. Jag såg honom som gäst hos Skavlan och blev återigen påmind om hur klok den här mannen är och hur lätt han redogör för sina tankar, trots deras djup. Han får mig att stanna upp och tänka till, ofta blir det en aha-upplevelse och jag njuter honom i lagom portioner, lite åt gången. Med en författare som Alain de Botton får man inte jäkta, då missar man själva essensen med hans texter.

När jag slår upp boken har jag en sticka full med antecknade sidnummer, som jag gärna vill gå tillbaka till. Åh, vad jag önskar att det här inte var en biblioteksbok så att jag fick kludda fritt i marginalen!

Boken är indelad i 10 olika kapitel som vart och ett handlar om olika yrken eller sysselsättningar. Det är en ordentlig spridning: från kextillverkning till raketteknik. Charmigast är männen som ägnar all sin fritid åt lastfartygsskådning. Deras sysselsättning har ingen praktisk betydelse, när de står tillsammans tätt hopkurade i sina regnarockar och blickar mot havet. De har koll på tidtabeller, fartygens last och vilka mått fartygen har. Deras hängivna skärskådande liknar författaren vid betraktandet av ett konstverk. Knäppast är mannen som reser runt och betraktar polyner (vet ni inte vad det är? Det visste inte jag heller. Men det är ”ställningarna” till kraftledningar som ser ut som små Eiffeltorn).

Mycket av det arbete vi gör idag, kan vi inte se den direkta nyttan med på samma sätt som man gjorde förr. Vår del är ibland bara en pytteliten del av en större helhet, som vi saknar vetskap om. Men varför arbetar vi då? Svaret är enkelt, enligt de Botton. Vi arbetar för att glömma döden.

Det ligger i arbetets natur att det inte tillåter oss att göra något annat än att ta det på alltför stort allvar. Det förvränger vårt perspektiv och vi bör vara tacksamma mot det av just den anledningen eftersom det tillåter oss att ta underbart lätt på tankarna på vår egen död och på våra företags undergång, som om de vore tankeexperiment, medan vi reser till Paris för att sälja motorolja. (…) Att vi betraktar oss själva som universums centrum och nuet som historiens höjdpunkt, att vi tror att våra kommande möten och sammanträden har avgörande betydelse, att vi underlåter att dra lärdom av kyrkogårdarna, att vi läser för sällan, känner pressen av deadlines, fräser åt arbetskamrater, betar av konferensscheman med kafferast mellan 11.00 och 11.15, uppträder tanklöst och girigt och sedan får ett utbrott i stridens hetta – kanske är allt detta i slutänden tecken på visdom. (…) Vårt arbete kommer åtminstone att ha avlett våra tankar, det kommer att ha skapat en perfekt bubbla i vilken vi kan hysa förhoppningar om fulländning, det kommer att ha fokuserat våra omätliga kval på några få, relativt blygsamma och uppnåbara mål, det kommer att ha gett oss en känsla av kontroll, det kommer att ha gjort oss trötta och gett oss mat för dagen. Det kommer att ha räddat oss från ett sämre liv och ett större elände.

Långt citat, jag vet, men jag ibland bara måste man! Tänkvärd ord, eller hur? Intressant är att fortsätta tanken och fundera över vad arbetslöshet gör med oss människor..?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 30 mars, 2010 i Böcker

 

3 svar till “Arbetets lust och leda

  1. Boktokig

    2 april, 2010 at 08:49

    Jag måster erkänna att även jag har en stor bokhög som väntar, men denna smög sig förbi alla. Blev så sugen på att läsa den! Ooops… så det kan bli. 😉

    Hoppas du får en trevlig påsk med mycket läsning och gott att äta!

     
  2. Daniel

    5 maj, 2010 at 08:56

    Ah, jag är kluven till den här boken. Den är bra men jag tycker inte att han får fram poängen tillräckligt tydligt. Eller så måste jag läsa den igen för att förstå, men det hinner jag nog inte. Stressar vidare till nästa bok 😉

     
    • frue

      7 maj, 2010 at 21:52

      Jag håller med dig i att han inte är lika tydlig i sitt resonemang i denna, men jag älskade att läsa om olika sysselsättningar som är meningsskapande för de som håller på med dem, men obegripligt för oss andra.

       

Kommentera

