RSS

Min påskekrim blev Janusstenen

05 Apr

9789185419265

I påsk har jag läst Janusstenen av Elly Griffiths som så lägligt hann komma till mig på jobbet innan jag gick hem på påskledighet. Eftersom jag blev vansinnigt förtjust i huvudpersonen Ruth Galloway i Flickan under jorden, hade jag längtat och väntat på den här uppföljaren. Och som vanligt när man har högt uppskruvade förväntningar så infrias de inte riktigt tyvärr. Jag är fortfarande helt betagen av Ruth Galloway, men jag tycker inte riktigt själva deckargåtan håller den här gången. Och vet ni vad problemet är? Det är för lite mord!

Ett enda dött flickebarn (visserligen med huvudet avhugget) från 1970-talet räcker inte för att binda upp en sån här historia på. Likheterna med förra boken är dessutom alltför stora. Även i denna kallas Ruth Galloway som expert till en utgrävningsplats och lite senare försöker någon skrämma Ruth Galloway till tystnad med en del makabra knep än en gång. Däremot är allt runt omkring Ruth Galloway minst lika intressant i den här boken. Natten med kriminalkommissarie Harry Nelson har resulterat i att Ruth är gravid, något som till hennes förfäran blir allt svårare att dölja. Själv ser hon med glädje fram emot nio månaders graviditet, men har svårt att greppa att det faktiskt ska bli ett barn i slutändan. Fadern själv vet inget, men anar. Ruths frikyrkliga föräldrar blir inte precis överlyckliga över nyheten. Än mer komplicerat blir det när Harry Nelsons fru bestämmer sig för att ta Ruth under sina vingar och shoppa barngrejer med henne. Dessutom får en kollega Ruth att känna sig både förväntansfull och speciell när han kysser henne efter en middag på tu man hand. DETTA får mig att vänta ivrigt på den tredje boken!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 april, 2010 i Böcker, Deckare

 

Kommentera

