RSS

Ett nytt fall för Maria Wern

28 Maj

Lite jobbigt är det nu med alla uppföljare som kommer och som jag bara måste läsa – min bokhög får snällt vänta när biblioteksreservationerna trillar in, efter en. Nu senast Anna Janssons nya deckare, Drömmen förde dej vilse (min inre språkpolis har lite svårt för stavningen dej), en titel som även den här gången lånats från en strof av en dikt av Nils Ferlin (Vilse). Jag brukar gilla Anna Jansson deckare. Och det gör jag nu med, även om min kritiska sida suckar lite över dialogen, som emellanåt känns lite konstlad.

Det börjar riktigt rafflande. Maria Wern, kriminalinspektör på Visbypolisen, försöker avstyra en brutal misshandel av en ung kille, men blir i stället själv misshandlad och stucken med en blodig spruta, samtidigt som förövaren väser ”Välkommen till helvetet”. Boken igenom lever hon med skräcken för att ha blivit smittad. Kort därefter hittas en ung kvinnlig sjuksköterska med halsen avskuren, klädd i vit brudklänning och med bokstaven K inristat i jorden brevid. Den gamla myten från Gotland om den unga kvinnan som drunknade på sin bröllopsnatt och sedan dess försöker locka ner män i havet, har väckts till liv bland ortsbefolkningen. Samtidigt har Maria privata problem. Per Arvidsson, som skadades svårt i förra boken, lider av depression och tycks inte ha ork och lust till någonting. Maria väntar lojalt vid hans sida och hoppas på en förändring. Förändringen kommer, men leder inte till något gott för Marias del. Rättsläkaren Erika dejtar en läkare, Anders Ahlström, som en gång förlorat sin nygifta brud i en drukningsolycka och nu lever ensam med deras 11-åriga dotter, som inte alls är intresserad av en ny kvinna i sitt liv.

Efter drygt halva boken förstår jag hur det ligger till och upplösningen kommer lite väl fort och en tragisk händelse sveps över i en bisats, typ. Det hela känns lite stressat och jag tycker att Anna Jansson kunde ha sugit lite mer på karamellan. Samtidigt är det skönt med en deckare som håller sig inom si så där 300 sidor och inte blir för lång.

Nästa uppföljare för min del blir nog den fjärde boken om Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser. De ensamma heter den, men däremellan ska jag försöka hinna med något annat, annars blir det för mycket spänning och lätt lite tråkigt. Lagom är bäst!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 maj, 2010 i Böcker, Deckare

 

2 svar till “Ett nytt fall för Maria Wern

  1. Vicky

    3 juni, 2010 at 13:29

    Hoppas jag får tag i alla dessa uppföljare på bibblan i sommar. Det känns länge att vänta på pocketutgåvorna 🙂

    Jag älskar deckare, men tröttnar med och måste läsa annat emellan. Fast på sommaren är det perfekt slöläsning!

     
    • frue

      3 juni, 2010 at 15:14

      Jo, men så är det för mig också! Jag måste blanda lite, annars tröttnar jag.

       

Kommentera

