RSS

The Little Girl and the Cigarette

04 Jul

I våras, när jag var i Paris, besökte jag givetvis den otroligt charmiga bokhandeln Shakespeare & Co. Naturligtvis – vad trodde ni? – gick jag inte tomhänt därifrån. Jag köpte en jättefin anteckningsbok och Murakamis novellsamling After the Quake (som hamnat orättvist långt ner i min läsprio-lista, by the way). Och så köpte jag den här boken: The Little Girl and the Cigarette av två skäl. Det ena, den är skriven av en fransman Benoît Duteurtre och det andra, det är ett så otroligt snyggt omslag!! Jag vet att jag är ytlig, men jag kan helt enkelt inte rå för attjag är så svag för fina bokomslag. I det här fallet visade det sig dessutom att innehållet matchade utsidan väl: Det här är en absurd historia, men tänkvärd. Och kanske inte – hemska tanke! – helt orealistisk ändå?

Det är två historier som löper parallellt i den här boken. Den ena handlar om en dödsdömd man, Désiré Johnson, som samma dag innan hans avrättning ber att få röka en cigarett, som sin sista önskan. Han bryr sig inte om fängelsechefens försök att förmå honom att välja någonting annat. Han vill bara ha sin sista cigarett. Men det här är otänkbart! Fängelserna är rökfria och personalen kan inte utsättas för cigarettrök. Att bygga ett rökrum för fångar som ska avrättas skulle bli oerhört kostsamt. Men samtidigt är fångens sista önskan starkt förankrad i lagstiftningen, man kan inte bara neka. Ett tobaksbolag och en misslyckad advokat engagerar sig i Johnson-fallet och snart blir den dödsdömde medias egna lille älskling.

Ungefär samtidigt så förfäras en man på ett stort företag över hur hans kontor har genomgått en drastisk förändring sedan en förskola flyttade in i huset. Alla älskar barnen, utom mannen som finner dem oerhört irriterande, men inser samtidigt att detta bara är en del av ett samhälle som numera alltmer styrs av Barnen:

”I could’t really sayhow it all started, but one day adults began to want to go back to their childhood. Suddenly nothing seemed more important to them than listening to the little ones, accompanying them, holding their hands, building world that was ideally adapted to their needs and rediscovering the childhood that was hidden in them.”

Själv lever han ett njutningsfullt liv med sin fru och de har inga barn, just för att kunna göra vad de vill utan att behöva ta hänsyn till en tredje person. För barnens skull råder numera totalt rökförbud på företaget, men mannen (namnlös så vitt jag kommer ihåg) har funnit ett sätt att trotsa förbudet, utan att bli påkommen (med en bestraffning som följd): Han röker inne i ett bås på herrtoaletten. Han har med sig en skruvmejsel för att öppna fönstren och på så sätt undvika att rökdetektorn aktiveras. När han sitter där inne är han så nöjd med livet, och nöjd med sig själv och känner sig lite lagom ”busig”. Men en dag inträffar katastrofen och han glömmer att låsa om sig. En liten flicka öppnar toalettdörren och ser mannen sitta med byxorna nere och röka. Men det är inte det värsta. Snart kommer anklagelserna om att han utnyttjat flickan sexuellt och att han är en pedofil.

Det här handlar mycket om medias makt och hur vi alla reagerar när drevet går, hur det sunda förnuftet och det goda omdömet plötsligt *poff!* försvinner. Och hur udda och konstig man upplevs om man säger att man inte tycker om barn. Det är en skruvad berättelse som kanske spårar ut lite väl i slutet, men som både är rolig och oroande. Och helt klart värd att läsas.

Författaren, Benoît Duteurtre, är en etablerad och prisbelönt författare som har en egen tv-show. Det här är hans första bok som översatts till engelska.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 4 juli, 2010 i Böcker

 

4 svar till “The Little Girl and the Cigarette

  1. snowflake

    5 juli, 2010 at 10:51

    Den låter jätteintressant! Vill ha, bums.

     
  2. snowflake

    5 juli, 2010 at 11:12

    Jag tror att du gjort ett fynd, för den är slut både på adlibris och Bokus…

     
  3. Ingrid

    5 juli, 2010 at 12:09

    Du har väckt mitt intresse. Absurda berättelser (och dessutom med vackert omslag)- det gillar även jag!

     
  4. frue

    5 juli, 2010 at 21:03

    Ja, det är kul när man bara chansar och det blir så rätt! 🙂 Ni får väl ge inköpsförslag på era bibliotek… Eller låna mitt ex. (för jag vill gärna ÄGA den här boken…) Hör av er vid intresse. 🙂

     

Kommentera

