RSS

På skrivarkurs i Italien

30 Jul

Ja, alltså inte jag själv utan personerna i boken Summer school av Domenica de Rosa, tillbringar ett par veckor på en skrivarkurs i Italien. Hon som anordnar kursen heter Patricia och är frånskild med en strulig tonårsson. Hon äger ett slott på den toscansa landsbygden, men har det knapert med att få ekonomin att gå ihop, trots alla kurser hon erbjuder. Till skrivarkursen anländer sju förväntansfulla – och förhoppningsvis – blivande författare. Givetvis blir det genast grupperingar, skvaller och kärleksvibbar mellan deltagarna. Kocken Aldo, trädgårdsmästaren Fabio och skrivargurun Jeremy har alla en viktig roll i intrigerna som utvecklas. Tillsammans med spöken och oväntat besök blir det en annorlunda sommar för Patricia och hennes gäster.

Den här boken fick jag av Miss E i det vårsköna bytet och jag inledde faktiskt min Italien-resa med att läsa ut den och det passade ju bra. Det var en hel del om mat i boken och om Italien, vilket jag gillade. Själva storyn var väl lite lam och det hände inte så mycket. Ändå var det en småmysig bok och jag tror att min behållningen av den blev större eftersom jag läste den i Italien, på semestern och på så sätt befann mig i liknande miljö (nej, vi bodde inte i slott, men i ett väldigt vackert hus).

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 juli, 2010 i Böcker, Kärlek

 

2 svar till “På skrivarkurs i Italien

  1. Miss E

    31 juli, 2010 at 19:31

    Kul att den passade till din resa 🙂

     
  2. Annika

    19 januari, 2011 at 06:19

    Låter som en bok som jag skulle kunna tycka om med tanke på min förkärlek för Italien och allt vad landet innebär (musik, mat, vin, människor etc). Dock är jag inte särskilt förtjust i spöken men de kanske inte stör så mycket!?

     

Kommentera

