RSS

Får man göra så här?

09 Aug

Det här är verkligen inte min typ av litteratur, men det är det som gör det så roligt att vara med i en bokcirkel – man får ju läsa en del böcker som man antagligen inte hade valt själv! Jag har glömt att skriva ett inlägg om vår senaste, och den 23:e i bokcirkelns historia:

Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen & Seth Grahame-Smith är en attack på en kär klassiker utan dess like! En farsot har drabbat England och de döda vill inte längre dö och försvinna utan återuppstår som mordiska zombier. Elizabeth Bennet är utbildad i Kina av den allra skickligaste zombiejägaren och kan hantera sabeln med stor skicklighet.

Ja, ni förstår själva att det var med stor tveksamhet jag tog mig an den här boken, och min första tanke var just som rubriken: Får man göra så här? Och ja, det får man naturligtvis. Rent juridiskt. Upphovsrättigheterna har ju ”gått ut”. Men moraliskt? Nja, är lite mer tveksam. En av deltagarna hade jämfört originaltexten och slogs av att den nästan var exakt kopierad, ja förutom zombieinslaget då. Och det här är ju Jane Austens berättelse!

Och i ärlighetens namn, jag tycker inte att zombierna tillförde något direkt. Det blev inte spännande, bara knäppt… blodigt. Därmed indirekt. Det blev lite girlpower över Elizabeth Bennets beslutsamhet att utrota zombierna med det våldsamma huggandet, långt skickligare än männen omkring henne. Och jag tyckte faktiskt det var riktigt roligt med bästa väninnan Charlottes desperata försök att dölja att hon smittats av farsoten. Störst behållning fick jag av instuderingsfrågorna i slutet av boken. De var inte alls särskilt seriösa utan löd t ex så här:

En del kritiker hävdar att zombierna representerar författarnas syn på äktenskapet – en förbannelse utan slut som suger livet ur dig och som helt enkelt vägrar att dö. Håller du med, eller har du någon annan tankre om vad de onämnbara kan tänkas symbolisera?

Illustrationerna avPhilip Smiley var också riktigt kul! Men själva boken känns ändå som ett billigt trick och jag blir lite förbaskad på den där Seth som inte kunde komma med något alldeles eget istället.

PS. I augusti kom Colleen McCullough (ni vet, hon som skrev Törnfåglarna) ut med en ”fortsättning” på Jane Austens klassiker: Miss Mary Bennets självständighet som handlar om Elizabets syster. Det finns ju också Pemberley av Emma Tennant, som också tar vid där Stolthet och fördom slutade. Jag har inte läst någon av dessa. Och är inte så sugen på det heller. Jag tror jag håller mig till originalet hädanefter.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 9 augusti, 2010 i Böcker

 

5 svar till “Får man göra så här?

  1. Hanneles bok-paradis

    9 augusti, 2010 at 21:57

    Ingen nyhet att man travesterar på kända böcker, ibland kan det vara riktigt roligt (och kräver ofta kunskap för att böi uppskattat och förstått).

     
    • frue

      9 augusti, 2010 at 22:07

      Nej, det finns ju fler. Just det här med att man måste kunna sin litteratur för att uppskatta skämten tror jag är viktigt. Och där måste ju erkänna att det var nog var lite väl längesen jag läste Stolthet och Fördom för att uppskatta alla (eventuella) skämt. Men jag tycker nog att man får bre ut lite mer från originaltexten än vad Grahame-Smith verkar ha gjort, även om det ska vara en travesti.

       
  2. TidningsIda

    10 augusti, 2010 at 09:30

    Såg den där boken i en affär för ett par månader sen, blev lite sugen på det absurda i det hela, men sen så dök nog samma tanke som du hade upp. Och jag bestämde mig för att låta det vara. Varför förstöra något som redan är helt fantastiskt?

     
  3. Amy

    11 augusti, 2010 at 18:19

    Jag var väldigt nära att köpa den boken men sen dök samma tanke i huvudet och jag lät bli. Det är jag glad för.

     
  4. a-lo

    14 augusti, 2010 at 17:56

    Jag tyckte idéen var kul och läste boken med viss behållning även om överraskningseffekten försvann ganska snabbt.

    Såg sedan om Stolthet och Fördom på dvd (den senaste versionen) och det absurda var då att jag kom på mig själv med att sitta och vänta på att det skulle dyka upp zombies i rutan. Boken måste ha påverkat mig mer än jag trodde 🙂

     

Kommentera

