RSS

Eureka!

01 Sep

Om den gamle greken Archimedes verkligen sa ”Eureka!” när han klev ner i det där badet, är väl tveksamt, men om han gjorde det så upplevde han antagligen en mental orgasm. Det är nämligen vad Per Robert Öhlin kallar aha-upplevelsen som kommer när man plötsligt upplever att man har ett svar på en fråga man gått och grunnat länge på. Det är också titeln på hans bok om kreativitet, Den mentala orgasmen, som jag fick av Karin på enbokcirkelföralla för att vi skulle nätcirkla om den i augusti (ja, jag vet att det är 1:a september idag, förlåt Karin!).

Det här är en bok i ett ganska litet, läsvänligt och smidigt format. Sidantalet är ganska ringa, 155 utan litteraturförteckningen. Den borde m a o gå ganska fort att läsa, men det gör den inte! Anledningen till detta är enkel: man behöver låta Per Robert Öhlins något spretiga tankar sjunka in ordentligt, för att budskapet ska nå fram. Han manar oss alla till att frigöra oss från konventioner och låsta tankemönster för att istället lyfta fram kreativiteten i oss (som skolan gjort allt för att kväsa, kanske helt oavsiktligt)! Endast då kan vi skapa historia som Mozart, Walt Disney eller Bill Gates (idel män, noterar den uppmärksamme läsaren)!

Per Robert Öhlin sprudlar av energi och kvicka one-liners, men blandar det med ett mer vetenskapligt belagt resonerande. Läsaren sveps med i ett idéhistoriskt äventyr och – håll i hatten!- det går undan! Resultatet blir förvånansvärt inspirerande och en känsla av att nästan blivit frälst infinner sig när jag slår igen boken. Jag skriver nästan. Mycket av det jag läst, förundrats över, bleknar nämligen tämligen fort när jag låtit boken ligga där utläst några dagar. Det blir ofta så för mig när det gäller självhjälpsböcker, som jag nog tycker att det här till viss del är. Jag kan vara hur på som helst under läsningen, men glömmer fort när jag läst klart.

Det krävs mod attt våga vara kreativ eftersom den kreative ofta blir hånad och förlöjligad innan sitt genombrott. Personer i ens omgivning är ofta väldigt snabba på att ropa ”Vad var det jag sa?!” också. Väldigt irriterande. Han har fina liknelser också, Per Robert Öhlin. En bild av hjärnan har fastnat (faktiskt!) och det är när han liknar hjärnan vid ett tvåvåningshus. Undervåningen är stor nog att rymma ett jordklot. Det är din högra hjärnhalva. Övervåningen är liten som en valnöt och det är din vänstra halva. Höger hjärnhalva är den som vi använder mest i skolan: här ryms språkförmåga, matematik, analysförmåga. Den vänstra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, tolkningsförmåga och.. just det! Kreativitet!

Till sist, jag kan tycka att dispositionen (vilken?) är alldeles för rörig och det gör det svårt att hitta det där små avsnitten som man bara älskar. Därför har jag gjort något jag inte brukar göra nuförtiden. Jag har kluddat i marginalerna.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 1 september, 2010 i Böcker

 

2 svar till “Eureka!

  1. Bokomaten

    3 september, 2010 at 14:18

    Verkar vara en synnerligen intressant bok, men svår att ta till sig i ett samhälle som nästan uppmuntrar till Stress. Man är inte riktigt ok och jobbar nog inte så mycket som man ska om man inte är stressad, kan jag tycka ibland.

    Vad gäller kludd i marginalera är jag helt för men har svårt för det själv. Jag kan tycka att det är jättekul att titta i en bok och se en kommentar jag själv skrivit el något jag strukit under så varför det bär emot så förstår jag inte. Ska försöka bryta motståndet oftare.:) Bra gjort av dig, tycker jag!

     
    • Fru E

      3 september, 2010 at 15:35

      Jo, men jag känner precis som du ang kluddet. Kul i efterhand men lite motstånd att göra det! Det ÄR en intressant bok, försök få tag i den!

       

Kommentera

