RSS

Mockingjay

12 Sep

Efter världens pepp! så kom äntligen Mockingjay, den tredje och avslutande delen av Hungerspelen hem till mig. I helgen läste jag ut den och tyvärr gjorde den mig lite besviken. Det är farligt med högtställda förväntningar – de tycks sällan infrias, att jag aldrig lär mig! – och jag har funderat på vad jag saknade i Mockingjay… Så, ta daaa! Här är min egen lista!
Vad jag ville ha:
*Kärlek: hur skulle det egentligen gå, vem skulle Katniss välja – Gale eller Peeta?
*Intriger: Nu är det fullt krig mot The Capitol! Men inte kan väl alla rebeller från distrikt 13 vara schyssta? Det måste finnas en förrädare bland Katniss insatsgrupp… väl?
*En rafflande upplösning med Katniss som segrande hjälte!
* Ett lyckligt slut

Vad jag fick:
*Kärlek: Utan att avslöja för mycket så nja, det blev ju nästan ett val efter uteslutningsmetoden.. eller nåt. Kändes halvdant.
*None what so ever! Alla var precis dem de utgav sig för. Ingen katt bland hermelinerna. Tyvärr.
*Efter att ha segat med en massa beskrivningar att tekniska innovationer och militära termer i stort sett halva boken, förväntar – åh nej! Inte en gång till! – jag mig ett riktigt crescendo till slutscen för kriget, men i stället dyker Katniss lillasyster upp helt hux flux en nanosekund och Katniss själv förlorar medvetande (eller nåt). När hon vaknar upp är striden över och The Capitol har fallit.
* Jo, men här stämmer allt faktiskt. Det blev ett ganska lyckligt och bra slut. Trots allt.

Men ni ser, det fanns en hel del skav här mellan förväntningar och faktiskt upplevelse. Tre av fyra möjliga är inget superscore. Sen att Suzanne Collins böcker om Hungerspelen ändå är himla spännande och välskrivna gör ju att läsupplevelsen ändå gav mig en hel del. Framförallt blev jag glad eftersom jag tyckte jag såg ett tydligt genusperspektiv här (girpower!) som jag inte har tänkt så mycket på innan. Och sen har jag inte alls reflekterat över de likheter som fanns mellan The Capitol och det antika Rom, men som plötsligt blev uppenbara i den här tredje boken. Känns lite vemodigt att det liksom är slut nu. Inga mer Hungerspel. Men så läste jag Johanna Thydells senaste bok och föll pladask! Fortsättning följer…

 
6 kommentarer

Publicerat av på 12 september, 2010 i Böcker, Spänning, Ungdomar

 

6 svar till “Mockingjay

  1. Boktokig

    13 september, 2010 at 11:30

    Jag väntar tills den kommer på svenska!!!

     
  2. Johanna

    13 september, 2010 at 18:15

    Jag tyckte om den sista boken jättemycket, efetrsom jag tyckte Katniss förändrades och blev en så mycker mer verklig person. Jag kan hålla med om efter allt krig och alla förberedelser så var det över väldigt fort och odramatiskt.
    Kärleksdelen tyckte jag var bra. Men visste alltid att Peeta, och Gale, älskade Katniss. Men i den här tycker jag man såg vad Katniss verkligen kände.

     
  3. Fru E

    13 september, 2010 at 20:47

    @Boktokig: Du behöver inte vänta så länge till! Den 6 oktober kommer Revolt!
    @Johanna: Tack för dina åsikter, de gav mig nya perspektiv. Jag förstår hur du menar, men tycker inte det räcker för att lyfta boken.

     
  4. sofia

    2 oktober, 2010 at 13:24

    Jag blev också besviken på den sista boken.
    Den var inte heller lika spännande som första boken eller ens andra. Det blir inte mer spännande för att så många dör.
    Och man får redan i början av boken känslan att det inte ens finns något lyckligt slut på den eftersom alla huvudpersonerna är så förstörda psykiskt.

     
  5. Bookis

    4 oktober, 2010 at 23:09

    Har precis läst de två första böckerna i serien. Väntar ivrigt på att den tredje och sista boken – Revolt – ska komma ut på svenska.

    Jag hade för höga förväntningar på första boken – Hungerspelen – och blev lite besviken. Men den andra boken i serien var lite bättre tyckte jag. Vi får se vad jag tycker om Revolt.

     
  6. frue

    5 oktober, 2010 at 09:30

    Oj! Besviken på Hungerspelen?! Det kan inte vara möjligt! 😉

     

Kommentera

