RSS

Så här i valtider

17 Sep

Vad är politik och 100 andra jätteviktiga frågor är en pocketbok som på ett föredömligt pedagogisk sätt söker förklara det som många uppfattar som krångligt, otydligt och kanske till och med ointressant. Författarna är de inte helt okända Carl Hamilton och Ernst Billgren. Idén med att närma sig ett ämne på det här sättet, fick Ernst Billgren när han skulle skriva en bok om konst. För två år sen skrev han Vad är konst? där han närmar sig konstbegreppet från alla (o)möjliga  håll. Jag har inte läst den själv men efter att ha läst Vad är politik… så har jag blivit väldigt nyfiken!

Det är inte rätt att reda i ett sånt komplext begrepp som politik och samtidigt göra det intressant och lättillgängligt. Men det lyckas författarna med. Man behöver inte vara varken insatt eller egentligen jätteintresserad för att få behållning av den här boken. Jag tycker politik är roligt, har läst en herrans massa poäng i statsvetenskap, men är inte engagerat i något parti. Som många andra har jag svårt att finna ett parti som jag känner representerar mig och mina värderingar fullt ut. Nu i valtider så har jag dessutom agerat röstförrättare för förtidsröstare på jobbet och blivit varse vilken enorm apparat ett val innebär. Det här är ingen skrift som gör det lättare att bestämma vilket parti du ska rösta på, kanske får du större insikt i varför politiken ibland upplevs som så otydlig.

Upplägget är att på varje vänstersida finns en fråga och på höger sida av boken finns två svar, ett kort och ett långt, så här:

”4. Varför röstar folk som de gör?

Kort svar:
Det är just det de inte gör.

Långt svar:
När männsikor svarar på vad de tycker i olika politiska frågor utan att få veta vilket parti som tycker likadant, händer det ganska ofta att deras åsikter sammanfaller med helt andra partier än vad de normalt röstar på. Många blir förskräckta, eller till och med förbannade, över att det visar sig att de egentligen är kristdemokrater, vänsterpartister eller socialdemokrater när de i själva verket trodde att de var moderater eller folkpartister.
Slutsatsen är inte, som partierna tror, att det gäller att få ut sina sakfrågor bättre.
Slutsatsen är att människor är mer intresserad av vad (till exempel) en centerpartist är, än vad centerpartiet är.”

Och det här stämde för mig! Jag blev inte så lite förvånad över resultatet jag fick när jag gjorde DN:s valtest. På söndag går jag och röstar utifrån hjärtat. Det absolut viktigaste i årets val, för min del, är att hålla Sverigedemokraterna utanför riksdagen!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 september, 2010 i Böcker, Facklitteratur

 

Kommentera

