RSS

Min bokmässa i korthet

27 Sep

Två dagar sprang jag på Bokmässan: i torsdags var jag där med jobbet och i lördags åkte jag tillbaka till Göteborg med familjen i släptåg. Nu har de tidiga mornarna, intensiva dagarna och långa resorna börjat komma ifatt mig och idag är jag lite lätt sliten… Men lycklig! För hur det än är –  Bokmässan är årets höjdpunkt för mig när det gäller bokiga händelser! För mig är just blandningen mellan kommersiellt och intellektuellt (och iblan,  både och) själva grejen som gör det hela så roligt. Tyvärr fegade jag ur enbokcirkelföralla:s bokbloggcafé på lördagen… men de som gick dit verkar ju haft kul!

Här är min bokmässa i korthet:                                                                                                      

 Mitt aha-moment: Äntligen fick jag lite grepp om vad Knausgårds* bokserie Min kamp handlar om och hur det kom sig att han skrev den. Ganska stilig karl också, lite väderbiten så där. Givetvis köpte jag första boken. Och fick den signerad (ja, jag tycker sånt är kul).

Trevligaste samtalet: När Wild Kids-Ola pratade med Dan Höijer om hans serie Cirkusdeckarna. Avslappnat och humoristiska poänger. Och gjorde mig nästan sugen på att läsa böckerna (nästan. Tycker barndeckarna är lite uttjatade vid det här laget).

Roligaste mötena: Defintivt alla f d kolleger och goda vänner som jag bara träffar en gång om året. På Bokmässan.

Årets dyraste lunch: Räkmacka och Loka på Incontro för 213 kr. Hutlöst. Men mycket god. Byxade en kaffe på maten… oops!

Mässan mesta leende: Författaren Pettina Gappah från Zimbabwe! Sprudlande av energi pratade hon med en mer sansad K.G Hammar och menade att om man läser något med ”churchy-eyes” (K.G Hammars uttryck för att läsa med religiösa ”ögon”) så kan man läsa in precis vad som helst. Till exempel att Easterley har med Easter, d v s påsk att göra. Vilket inte alls var menat. Enligt Pettina Gappah. Jag var naturligtvis tvungen att köpa hennes novellsamling, Klagosång för Easterley.

Mitt ”det här har jag väntat på utan att veta om det”: Erica Jong live! Åh vad jag kommer ihåg när jag läse den erotiska Fanny eller Den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr som jag slukade i 16-17 års åldern. Plötsligt hade jag dess författare framför mig! Hon såg inte alls ut som jag hade föreställt henne, men när hon pratade så kändes hon genast bekant. Jag ångrar verkligen att jag inte köpte hennes Rädd att flyga. Signerad. Ett dumsnålt, och så här i efterhand, fullständigt obegripligt beslut.

Jag köpte faktiskt bara fyra böcker. Med tanke på storleken på min olästa bokhög och alla boktravar som snart finns i vartenda rum i vårt stora hus var det ett klokt beslut. Men som sagt, Rädd att flyga saknas.

Tack kära Bokmässa för i år. Vi ses 2011 – då kanske även på ett bokbloggscafé!

*lärde mig av författaren att hans efternamn inte ska uttalas Knausgård, utan Knåjsgård, med diftong!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 27 september, 2010 i Kuriosa

 

5 svar till “Min bokmässa i korthet

  1. Bokomaten

    28 september, 2010 at 11:31

    Hade varit rolitg att träffa dig! En annan gång kanske.:) Tycker också Inconto är löjligt dyrt. Visst är det gott, men inte motsvarande priset. Alls, faktiskt.

     
    • frue

      28 september, 2010 at 16:39

      Ja, jag hade ju tyckt att det hade varit kul att träffa dig också! 🙂

       
  2. Therese

    29 september, 2010 at 09:17

    Åh bokmässa, hade gärna velat vara där men icke… Kanske nästa år 🙂
    Synd att du missade bokbloggträffen, min syster var visst där tror jag 🙂

     
  3. Fru E

    29 september, 2010 at 21:05

    Nämen, vem är din syster? Nu blir jag nyfiken!

     
  4. Illusionernas Blogg

    30 september, 2010 at 09:44

    Åh! Dumsnåla beslut är det värsta!

     

Kommentera

