RSS

Ack, den ljuva kärleken!

03 Okt

 Överenskommelser av Simona Ahrnstedt är en smäktande kärlekshistoria som utspelar sig i Sverige på 1880-talet. Inte alls min kopp te egentligen, men eftersom jag ska prata om höstens böcker på kyrkanst frukostmöte nästa helg så kände jag mig tvungen att ha med den här. Jag trodde mig veta redan innan att den skulle bli populär och efter att ha läst den så är jag säker: det här är höstens stora kärleksroman! Och jag, som inte alls läser såna här böcker i vanliga fall, hade svårt att sluta. Jag längtade hem till den, låg vaken alldeles för länge – bara för att få veta hur det går! Visst är det löjligt?! Just den här typen av litteratur är ju väldigt förutsägbar och slutar alltid lyckligt, eller hur? Ändå ville jag veta!

Beatrice Löwenström är föräldralös och har på nåder fått bo hos farbrodern och dennes familj. Kusinen Sofia är hennes förtrogna och en kväll när det är på Operan stöter hon på Stockholms mest eftertraktade ungkarl, den rike och svårfångade Seth Hammerstaal. Det dröjer inte länge förrän deras vägar korsas igen och känslorna hos de båda börjar svalla. För Beatrice är Seth den förste man, efter fadern, som behandlar henne som jämlike och uppriktigt verkar uppskatta hennes åsikter. Seth själv facsineras av Beatrices styrka och okuvlighet. De två inleder en romans som får ett bryskt avbrott när farbrodern meddelar att Greve Rosenschiöld har anhållit om hennes hand.

Greven är en ytterst obehaglig man och mycket äldre än Beatrice. Han avskyr kvinnor som uttrycker sina åsikter och ägnar sig åt sadistiska nöjen. Han kan inte vänta på att få njuta av Beatrices oskuld. Dessvärre är äktenskapet inget som Beatrice kan motsätta sig eftersom farbrodern hotar med att slänga ut henne. Eller att tvinga sin egen dotter att gifta sig med greven, vilket skulle innebära att Sofia inte får sin älskade Johan. Och stackars Beatrice vill till varje pris skydda sin kusin och se henne lycklig och förmår inte utmana sin stränge farbror.

Det är en klassisk romantisk historia där de unga tu – Beatrice och Seth – inte förmår prata öppet med varandra om sin kärlek. Missförstånden avlöser varandra. Som läsare blir man frustrerad och tänker ”men va 17, säg som det är nu i stället!” mer än en gång. Scenerna med greven kan jag tycka är onödigt grova och sadistiska, men gör ju att man fruktar äktenskapet mellan de två än mer. Det är en ljuvlig känsla att läsa boken – inte så lite påminner det om när jag plöjde Barbara Cartlands romaner!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 3 oktober, 2010 i Böcker, Kärlek

 

4 svar till “Ack, den ljuva kärleken!

  1. Bokomaten

    3 oktober, 2010 at 19:03

    Kul! Jag har börjat inse att jag kanske gillar kärlekshistorier trots allt, även om snobben på min högeraxel säger att jag inte borde…;)

     
    • frue

      3 oktober, 2010 at 20:14

      Nä, men det är ju just det! Jag blev nästan lite generad över att jag blev så totalt uppslukad av nåt så (tämligen) simpelt! Å jag tyckte ju om det! Men i ärlighetens namn, man fixar det nog bara nån gång då och då…

       
  2. Boktokig

    3 oktober, 2010 at 22:12

    Man behöver läsa någon sådan bok någon gång då och då. Jag gör inte det så ofta, men jag tycker det är trevligt när jag gör det!

    Vad roligt att höra att Jane Fondas bok var bra! Då har jag något att se fram emot!

     
  3. Therese

    4 oktober, 2010 at 10:44

    Jag gillade den också. Som du säger vet man ju redan på förhand hur det ska sluta men trots det är den engagerande och svår att lägga ifrån sig.

     

Kommentera

