RSS

Jay Asher: Tretton skäl varför

05 Okt

Jay Ashers bok Tretton skäl varför är en bok som jag verkligen sett fram emot att läsa, efter att ha läst alla hyllningar (nu senast Ann Heberleins intressanta artikel i DN om självmord som livsstil och Boktokas recension ) hade jag förstås skyhöga förväntningar… Och vi vet ju alla hur det blir då, eller hur?

Låt mig bara först säga att det finns många saker som jag gillar med romanen. Jay Ashers ansvändning av ikoner för play, stop och paus som löper genom hela texten är defintivt värt ett extra plus. Helt genialt. Jag tycker också om hur vi som läsare hela tiden får lite mer info om varför Hannah Baker begått självmord och insikten som följer att allt vi gör har betydelse. Tänker mycket på hur ”oskyldiga rykten” verkligen kan förstöra en människas liv och hur svårt det är att ställa någon till svars, när vi alla är medskyldiga. Även kursiveringen när Hannah läser på banden funkar, trots mina aversioner på dylika, rent generellt.

Men, hur är det med trovärdigheten när en sextonåring plötsligt börjar spela in kassettband som de efterlevande tvingas lyssna på?! Jag köper inte alls det bleka försöket till förklaring som ges i boken (nämligen att hon sett och hört Tonys blandband – lika konstigt det – vilken ung människa vet idag vad blandband är?) och jag funderar över hur många ungdomar som alls skulle kunna lyssna på kassetterna? Jag menar, hur vanligt är kassettdäck idag? Och hur många äger egentligen en fungerande free-style? Tror att en verklig Hannah Baker hade valt ett helt annat sätt att berätta sin historia idag och därför påverkar det min läsupplevelse negativt.

Jag kan inte låta bli att fundera över vem Hannah är. Hur kommer det sig att hon väljer ett så drastiskt alternativ? Hur såg hennes familjesituation ut? Men det kanske egentligen är ointressant. Jag menar, summan av kardemumman är att vi alla är medskyldiga när något sånt här händer. Men att det blir nån sorts snöbollseffekt och plötsligt är det bara för sent att göra nåt. Jag skulle verkligen önska att många ungdomar får läsa den här boken, bara av den enkla anledningen att visa på att det här kan bli konsekvensen när ett litet rykte börjar cirkulera…

 
4 kommentarer

Publicerat av på 5 oktober, 2010 i Böcker, Kärlek, Psykisk ohälsa, Sorg, Ungdomar

 

4 svar till “Jay Asher: Tretton skäl varför

  1. Malin

    5 oktober, 2010 at 14:48

    Håller inte alls med om trovärdigheten. Finns få sätt som är lättare än att spela in på kassettband för att kunna skicka vidare. Visst finns det nyare teknik men den är dyr för en tonåring. (Och vem äger inte en fungerande freestyle?! ;))

     
  2. frue

    5 oktober, 2010 at 15:00

    Ja, sjuttiotalist som jag är så tycker jag också att det är lätt, men det går ju knappt att köpa kasettband idag! De flesta amerikanska medelklassungdomar torde ha en dator i sitt hem. Att spela in ljudfiler är inte särskilt svårt. Så nja, jag håller ju inte med dig här. 😉

     
  3. Boktoka

    5 oktober, 2010 at 19:22

    Jag håller verkligen med om att det finns saker att fundera på, och ifrågasätta, när det gäller Hannah och hennes bakgrund.

    Men sen vet jag inte om jag tycker att du var så himla negativ…

    Vad gäller kassettbandsgrejen så har du en poäng där. Jag har varken möjlighet att spela in eller lyssna på band längre.

     
  4. frue

    5 oktober, 2010 at 20:51

    Så himla negativ är jag ju inte, men finns det ett trovärdighetsproblem – som jag menar att det gör – finns det ett stort problem med boken, även om den har sina poänger.

     

Kommentera

