RSS

Ulrika Lidbo: Farsta fritt fall

10 Okt

Jag har läst Farsta fritt fall av Ulrika Lidbo.

Precis innan Henrika ska börja gymnasiet så flyttar hon från Lund till Farsta, en söderförort till Stockholm. Hon lämnar därmed bästisen Nettis, men om Henrika ska vara riktigt ärlig så tyckte hon kanske att Nettis höll tillbaka henne lite. T ex om de händelsevis blev bjudna på fest så hann hon aldrig tacka ja förrän Nettis tydligt deklarerat att de inte var intresserade.

Men nu har nya tider kommit och Henrika ser sin chans att börja om på nytt och kanske bli den tjej hon helst skulle vilja vara, en sån som syns och räknas. Hemma håller hon på att kvävas av omsorg om hennes pappa som nyss haft en stroke. När Henrikas mamma är ute och reser i jobbet (som hon ofta är) är det Henrikas uppgift att se till så att inte pappa överanstränger sig, så att inget otäckt händer igen.

Det går inte riktigt som Henrika har tänkt sig. Redan första dagen får hon ett nytt öknamn, Obesprutade, av tuffa Mira som tycker att Henrika ser kravodlat präktig ut. Mira bor med sin ensamstående mamma i ett av höghusen nära centrum. Mamman är periodare och har fullt upp med sin egen ångest. Mira gör så gott hon kan, men är en tjej på glid. När Henrika ska ta privata pianolektioner är det Miras mamma som är lärare, men eftersom hon är så påverkad blir det inget av pianospelandet. Däremot har Miras och Henrikas vägar korsas på riktigt för första gången. Och när eleverna ska delas in i grupper om två och två för ett skolarbete så blir de ihopparade.

Jag ville så himla gärna tycka om den här boken. Inte minst för att jag själv nästan är uppvuxen i Farsta och känner till det väl. Jag får väl ändå säga att det blev min största behållning av boken. Berättelsen kändes alltför schablonmässig för att på riktigt engagera. Storyn känns igen från flera andra böcker och känns ”ganska” förutsägbar. Inte heller tycker jag att Ulrika Lidbo lyckas med språket. Det känns alldeles för påklistrat vuxet, särskilt i dialogerna. Som en som gärna vill, men inte riktigt förmår, härma ungdomars språk. Så tyvärr – ett bottennapp!*

*Man kan ju inte gilla allt man läser heller…

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 oktober, 2010 i Böcker, Psykisk ohälsa, Ungdomar

 

4 svar till “Ulrika Lidbo: Farsta fritt fall

  1. Bokomaten

    10 oktober, 2010 at 21:35

    Gud, så tråkigt, jag läste hennes förra bok smo jag tyckte mycket om och har just därför tänkt läsa den här också. Blir ju lite avskräckt nu dock, och det finns ju ändå annat man kan läsa i så fall..

     
  2. frue

    13 oktober, 2010 at 17:54

    Eller så läser du den så får jag höra vad du tycker! Jag har hört så mycket bra om den förra, därför trodde jag att jag skulle gilla den här, men tyvärr blev det inte så… Men det var kul att läsa om Farsta!

     
  3. Bokomaten

    13 oktober, 2010 at 19:39

    Det är klart, alltid kul att läsa om ställen man är bekant med. Jag får se… stoppade undan boken när jag läste ditt inlägg…;) Finns som sagt så mycket annat man vill hinna med.:)

     
  4. Hanneles bok-paradis

    15 oktober, 2010 at 18:35

    kul med omtänksam make

     

Kommentera

