RSS

Hur kunde jag missa att blogga om denna?

17 Okt

Det blödande hjärtat av Andrew Taylor läste jag ut för ganska exakt två månader sen, men av någon märklig anledning har jag visst inte bloggat om den..?

Det blödande hjärtat är i likhet med Nattvandraren inte någon deckare utan mer en  spänningsroman, i historisk miljö. Den utspelar sig i London i mitten 1930-talet och det råder politisk oro, fattigdomen är utbredd. Mrs Lydia Langstone flyr från sin brutale, misshandlande make. Hon flyttar till till sin far som hon inte träffat på mycket länge, som bor i en trång och mörk lägenhet på Bleeding Heart Square.

Parallellt med Lydia får vi följa Miss Pennhow genom hennes dagboksanteckningar. Miss Pennhow gifte sig med fastighetsägaren på Bleeding Heart Square, den obehaglige Mr Serridge. Kort därefter försvann hon till Amerika med en sjöman som hon varit förälskad i som ung. Åtminstone är det vad som sägs. Men det är inte alla som tror på den här historien. Mr Narton, till exempel, och hans medhjälpare Rory tvivlar på att Miss Pennhow fortfarande lever. Och de misstänker hennes man Mr Serridge, som får obehagliga, anonyma paket med posten. Paket med torkade djurhjärtan.

Jag gillar att det är lite övernaturliga vibbar, som sedan får sina högst rationella förklaringar. Det spårar liksom aldrig ur.

PS. Visste ni förresten att Andrew Taylor arbetat som bibliotekarie? En kollega! 😉

 
5 kommentarer

Publicerat av på 17 oktober, 2010 i Böcker, Spänning

 

5 svar till “Hur kunde jag missa att blogga om denna?

  1. LINA K

    17 oktober, 2010 at 13:01

    Låter som en jättebra bok! Stort tack för tipset! =)

     
  2. Hanneles bok-paradis

    17 oktober, 2010 at 18:14

    låter som något för mej

     
  3. Titti

    17 oktober, 2010 at 21:03

    Jag har haft den engelska pocketen oläst i min bokhylla alldeles för länge nu känner jag. kanske dags att plocka upp den. Befinner mig mellan två böcker just nu så det lutar nog åt att det får bli den som blir min nästa bok. Tycker du skrev väldigt fint om boken.

     
  4. frue

    18 oktober, 2010 at 20:06

    Tack, Titti! Tror inte att du kommer att bli besviken!

     

Kommentera

