RSS

Jo, jag kunde värja mig

26 Nov

En av blurb:arna på baksidan av Sofi Oksanens Utrensning i pocketversionen lyder: ”Mot Oksanens berättelse går det inte att värja sig.” (Lena Sohl, UNT). Dessa ord gäller inte för mig och jag ska tala om varför.

Utrensning har gjort succé både bland kritikerkåren och sina läsare. Den har haussats och prisbelönats enormt. Detta skapar förstås förväntningar hos den lilla klick som ännu inte läst Oksanens roman, eller hur? Vi hade den som november månads bok i vår bokcirkel. Den var inte mitt val, men jag blev glad när jag såg vilken bok vi skulle läsa. Den är ju på nåt sätt en ”måste-läsa-bok”, eller hur?

Det har skrivits en massa om Utrensning. Jag har bara skummat igenom texten när jag sett eftersom jag inte ville veta för mycket innan min egen läsning. Det är på många sätt en fantastisk bok som har det mesta: en kärlekshistoria, ett svek, spänning och sorg. Och kanske är det så att Oksanen vill peta in lite för mycket i berättelsen? Trafficking-historien är en ny Lilja Forever-historia. Nu kanske man inte kan skildra just trafficking på så många olika sätt. Det är nog precis så hemskt som Oksanen skildrar det, men ändå tycker jag att det blir lite schablonmässigt i beskrivningen av skurkarna Pasja och Lavrentij. Det är inte särskilt trovärdigt att de skulle resa Estland runt för att få tag i Zara när hon flytt, väl? Och varför måste det alltid finnas en historia om trafficking när man läser en nutida skildring av det forna öst? Trots allt är nog de allra flesta östeuropeiska män varken hallickar eller torskar och de flesta unga kvinnor är hamnar inte i prostitution.

Nå ja. Min andra undran gäller kapitelrubrikerna. Varför är de så putslustiga? Jag tycker inte alls de passar in i Oksanens sätt att skriva ganska rakt och korthugget. Några exempel på vad jag menar är: ”Zara tar på sig en röd läderkjol och lär sig skick och fason”, ”Aliide hittar Ingels bröstnål och blir förskräckt” och ”Till och med filmpojkens flicka har en framtid”.

Men det finns oförglömliga passager också. Hur grymt är det inte när Martin informerar Aliide om vad som är på gång med Ingel och dottern Lindas deportation, bara för att pröva hennes lojalitet? Eller Aliides krossade drömmar när Hans inte alls tänker sig en gemensam framtid i Tallinn utan planerar att resa till Sibirien och söka reda på sin fru och barn. Och det hon gör för att få behålla honom.

Aliide är verkligen en intressant huvudperson! Ibland förstår man henne, ibland ter hon sig ofattbart grym. Konstigt nog är det i förhållandet till Martin hon är mest ”normal”, trots att äktenskapet mellan de två egentligen vilar på ett rationellt val snarare än ljuva känslor. Intressant också varför hon inte anger Zara. Är det ett försök att göra bot och bättring? Eller är det hatet mot de män som utnyttjade Aliide under förhören som blossat upp och som hon nu tar ut på Zaras plågare?

Så visst är Utrensning på många sätt en fantastisk roman! Men dess – i mina ögon sett – brister gjorde det möjligt att värja sig. Jag gav den 8 av 10 i betyg.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 26 november, 2010 i Böcker

 

4 svar till “Jo, jag kunde värja mig

  1. enligt O

    26 november, 2010 at 10:01

    Hyser fortfarande lite skepsis mot Oksanen, men visst ska jag läsa. Vad fint du har fått det här förresten!

     
    • Fru E

      26 november, 2010 at 10:12

      Tack, O! Varför är du skeptisk? *nyfiken*

       
  2. Ann-Sofie på OOOF bok

    27 november, 2010 at 21:04

    Och jag läste inte ut boken ens en gång, tröttnade. Stalins kossor gillade jag mer

     
    • Fru E

      28 november, 2010 at 17:35

      @Ann-Sofie: Jag har faktiskt den ståendes oläst i bokhyllan. Det bådar ju gott inför framtiden, så att säga!

       

Kommentera

