RSS

Jag vill inte ligga steget före hela tiden!

28 Nov

Peter Pans hemlighet av Michael Katz Krefeld är den andra boken om läkaren Maja Holm. Jag har inte läst den första, som heter Stormvarning, men den belönades med danska Kriminalakademins debutantpris när den kom 2008.

Jag brukar gilla danska filmer och danska böcker. Sist var det Mordet på Halland som gjorde mig förtjust. Jag trodde att jag skulle gilla den här mer än vad jag gjorde. Jag är nog ganska kräsen när det gäller deckare. Sista deckarinlägget handlade om att det inte var tillräckligt spännande. Den här gången är kruxet att jag som läsare ligger steget före den som ska lösa fallet, d v s Maja Holm. Det är mycket irriterande att läsa alla underförstådda ledtrådar i texten och inse att Shit! jag är ensam om att fatta detta! Det är synd för det är egentligen ingen dålig bok och själva plot:en är helt ok:

Läkaren Maja Holm är gravid och flyttar tillsammans med den blivande fadern tillbaka till sina barndomstrakter. Men idyllen rämnar när man finner en nioårig pojke mördad. Och snart hittar man ännu en död pojke. När den tredje pojken hittas död står polisen fortfarande utan misstänkta. Det gemensamma för alla tre morden är att pojkarna förts bort på sin födelsedag. Och när de påträffats har de alla haft ett bokmärke med Peter Pan på i handen.

Läsaren vet hela tiden vem mördaren är. Det är inget favvo-upplägg, men ok. Därför är det skönt att polisen och Maja inser det redan efter halva boken. Tyvärr är de inte lika snabba sedan och det drar därför ner mitt omdöme. Och jag känner inte att jag måste läsa Stormvarning heller. Det är i och för sig bara bra. Jag har en diger hög olästa böcker som ligger vid min säng. De har fått gått före i kön lite. Jag har många fler olästa i bokhyllan. Så ser mitt ”system” ut! Nu ska jag börja med One Day av David Nicholls, som blivit så hypad… Hoppas den håller måttet!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 november, 2010 i Böcker, Deckare

 

Kommentera

