RSS

Det kom ett mail…

04 Dec

… från Bokförlaget Max Ström med en förfrågan om de fick skicka ett exemplar av boken På spåret till mig, som de spår (ursäkta ordvitsen, läs: hoppas!) ska bli Årets bokjulklapp. Jag gillar tv-programmet På spåret och jag brukar gilla förlagets böcker – självklart tackade jag ja! Och så läste jag läste på lite om boken på deras hemsida:

” ‘På spåret” är ett av SVT:s i särklass mest populära och mest älskade program. Tillsammans med sin redaktion har programmets frågeredaktör Lena Lind speciellt för denna bok skrivit 2 500 frågor som ibland är lätta, oftast lagom svåra och emellanåt riktigt kluriga. Boken är indelad i sju frågekategorier: Sverige, Europa, Världen, Historia, Kultur och nöje, Sport samt Djur, Natur och Vetenskap. Den är illustrerad med över 250 bilder.”

Jag såg verkligen fram emot mitt bokpaket. Jag är liksom uppvuxen i en familj som älskar frågesporter av alla de slag. När jag var liten gjorde jag ofta tipspromenader som mina föräldrar fick gå på runt huset på fredagskvällen. Till min hjälp hade jag uppslagsböcker som jag slog i. Jag brukade också anordna frågesport. En gång var jag så inne i det att jag glömde min kompis som satt på rummet och väntade på att jag skulle äta klart… men var för blyg för att komma ut och säga något. Allt det här var förstås okänt för Bokförlaget Max Ström när de erbjöd mig boken. Men förutsättningarna fanns defintivt för en ”match made in heaven”!

Tyvärr blev jag besviken när jag fick boken i min hand. Men det enda, så vitt jag har förstått, som har kopplingar till själva tv-programmet är Kristian Luuks och Fredrik Lindströms välskrivna förord, efterordet av Johan Tell med kuriosa och listan över tidigare På spåret-vinnare. Och det gör att jag faktiskt känner mig lite lurad. Det som jag v e r k l i g e n tycker om med tv-programmet, att man hamnar på ett resmål och får följdfrågor om detsamma, har helt försvunnit i bokutgåvan. Det är en stor miss. Den stora behållningen med boken är faktiskt spelmodulen. Där kan man knappa in hur många spelare man är och om man vill välja frågot själv eller få dem slumpade. Spelmodulen möjliggör också att man kan spela mot sig själv eftersom den talar om vilket det rätta svaret är. Har man svarat rätt hörs ett glatt plingande och om man har svarat fel så hörs det ett mer dämpat ljud och så får man det korrekta svaret. Därför behöver man egentligen aldrig söka reda på svaret i facit längst bak i boken. Spelmodulen håller också reda på poängen och talar dessutom om hur många procent rätt man svarat. Men det räcker inte! Resultatet blir en visserligen välskriven bok (många frågor och frågor som inte snart är inaktuella), men inte mycket mer än en ”vanlig” frågesportsbok – den skojsiga spelmodulen till trots.

Det är klart att den kommer att användas och bli perfekt i jul, men årets bokjulklapp… njae, inte om ni frågar mig… Själv önskar jag att Tomten har med sig Paul Austers senaste Sunset Park eller The Distant Hours av Kate Morton.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 4 december, 2010 i Böcker, Facklitteratur

 

10 svar till “Det kom ett mail…

  1. snowflake

    5 december, 2010 at 10:55

    Stackars din kompis… 😉
    Frågesporter är roliga, men kan ett sånt här spel slå klassiska TP? Det låter inte så på dig.

     
    • Fru E

      5 december, 2010 at 17:35

      Inget slår TP!

       
  2. Cathrine Grefsrud

    5 december, 2010 at 20:41

    Jag har också fått det mailet, men har inte fått boken än. Vad tråkigt att du inte tyckte om det!! jag hoppas hoppas att jag gillar det-har sett på boken så många gånger i butik så jag blev så glad när de kontaktade mig! Jag älskar frågesporter och äälskar TP och Besserwisser!

     
    • Fru E

      5 december, 2010 at 21:07

      @Cathrine: Jodå, visst tyckte jag om den, men jag blev inte överväldigad. Det är skillnad. Ska bli spännande att höra din uppfattning!

       
  3. Boktokig

    6 december, 2010 at 19:47

    Vad trist att boken inte var som du väntade dig!

    Var har du hittat receptet på saffrans- och apelsinbiscotti?

     
  4. Bokomaten

    7 december, 2010 at 13:52

    Vet du, jag har spelat igenom den här ett tag med sambon hemma nu och är lite kluven. Kommer ett inlägg från mig också snart. Jag är som du barnsligt förtjust i frågesporter och På spåret är faktiskt ett av få program jag ser på TV. Som frågesportsbok tycker jag den är jättebra (fast fick faktsikt en fråga som det var FEL svar på i boken men när jag slog upp det hadej ag haft rätt.. lite illa) men den borde nog inte hetat På spåret..

     
    • Fru E

      7 december, 2010 at 18:11

      @Boktokig: Vinterns söta av någon av systrarna Eisenmann. Supergoda!
      @Bokomaten: Precis min invändning: vad är kopplingen till tv-programmet? känns som man vill åka lite snålskjuts på programmets popularitet… Du får maila dem ang frågan, de uppmanar ju till det i boken. Tur att det var DU som hade rätt! 🙂

       
  5. Boktokig

    9 december, 2010 at 22:52

    Jag måste ta och köpa Vinterns söta!!!

     
  6. Kerstins krumelurer

    10 december, 2010 at 08:39

    Grattis till presenten! Jag har köpt den här boken som julklapp till både mina föräldrar och svärföräldrar. Det gjorde jag dock redan i oktober, och trodde jag kommit på något udda. Men nu ser man ju denna bok överallt! =)
    //Kerstin

     
    • Fru E

      10 december, 2010 at 10:25

      @Kerstin: Tackar. Man måste ju säga att Bokförlaget Max Ström kan det här med marknadsföring. Från att ha varit ganska anonym syns boken överallt – jag håller helt med dig.

       

Kommentera

