RSS

Skämtar du med mig, Harlan?

04 Jan

Så ofantligt dåligt! Harlan Cobens första bok om sportagenten Myron Bolitar, Spelaren, är så fruktansvärt usel att det nästan blir lite genant. Hur kan den ens ha nominerats till Edgar Award för bästa spänningsroman? Persongalleriet är fullt av klichéer: Killen som ser ut som en fjolla men som egentligen är ett slags kampsportsmaskin som älskar att skada. Sekreteraren – en mörk skönhet som så gärna vill beskydda huvudpersonen Myron Bolitar, som i sin tur är en driven sportagent med hög moral. Den försvunna tjejen som efter 1,5 år dyker upp på en reklamannons i en porrtidning som heter… Meloner!! Hennes syster, och tillika Myrons ex, som är en ljus skönhet som bara vill tro gott om alla. Skurkarna, alla andra sportagenter, som tillbringar dagarna på dyra kontor medan deras brutala hantlangare pressar fram nya avtal.

Jag blir faktist lite besviken! Inte ens Cobens berömda cliffhangers finns med här och det hela blir helt enkelt tråkigt att läsa. Det enda som är positivt med Spelaren är upplösningen. Där lyckas Coben faktiskt få till en riktigt trovärdigt lösning på mysteriet med den försvunna. Men annars är den enda anledningen till att jag läste ut den att den är vår bokcirkelbok som ska diskuteras i veckan. Annars hade jag slutat långt innan de 358 sidorna var slut. Mitt betyg? Jag ger den 2/10.

Titel: Spelaren
Författare: Harlan Coben
Förlag: Pocketförlaget

 
7 kommentarer

Publicerat av på 4 januari, 2011 i Böcker

 

7 svar till “Skämtar du med mig, Harlan?

  1. Annika

    5 januari, 2011 at 07:36

    Det där lät minsann inget vidare och jag skulle nog inte ha bemödat mig om att läsa ut den.

    Jag har läst tre böcker av Coban och i dagsläget känner jag inte att det är särskilt nödvändigt att läsa en fjärde.

     
  2. eldovatten

    6 januari, 2011 at 13:03

    Fin och inspirerande blogg! Hamnar i mina favoriter 🙂

     
  3. Fru E

    6 januari, 2011 at 15:45

    @Annika: Nej, du kan gott skippa den här. Annars tycker jag att hans senaste kan vara ganska kul och spännande för stunden, men man får inte överdosera.

     
  4. Fru E

    6 januari, 2011 at 15:45

    @eldovatten: Tack, det var snällt sagt. 🙂

     
  5. Hans Nilsson

    25 maj, 2017 at 18:13

    Har just försökt läsa Cobens senaste i genren, ”Home”, och gav upp efter 100 sidor av det mest usla jag någonsin stött på! Avskyr bara tanken på att kasta böcker men den här gick direkt i soptunnan där den troligen har sitt ursprung!

     
    • Fru E

      26 maj, 2017 at 13:07

      Jag kan bara tipsa om att du ska läsa hans fristående thrillers istället! De är bra mycket bättre! sen får det inte bli för många i rad, då tröttnar man på alla, mer eller mindre, konstruerade cliffhangers. Det är obegripligt att Myron Bolitar blivit en framgångsrik bokserie!

       
      • Hans Nilsson

        26 maj, 2017 at 17:47

        Det finns all anledning att undvika hans författarskap (om det ens kan kallas så) efter att ha läst den infantila smörjan i ”Home”. Det finns gudskepris så mycket annat att läsa istället. Men tack för vägledningen!

         

Kommentera

