RSS

Första ”bärboken” blev nr 1

06 Jan

När jag vann den här tävlingen så gav jag faktiskt ett löfte till författarna Eva Swedenmark och Annica Wennström att läsa den första boken i serien om familjen kring Resturang la Stella, Smultron och svek. Det har ju gått ett tag sen det var juli, men nu såg jag till att den blev årets första utlästa bok. Jag kan gott förstå varför dessa böcker har blivit så poppis bland sina läsare!

Huvudpersonen heter Liselotte Ponti. Hon är ca 40 år, bor med sin italienske man Mario och deras två barn i ett radhus i Östersund. Liselotte arbetar på en resebyrå i stan tillsammans med barndomsvännen Susanne, som mer eller mindre hör till familjen numera. Barnen har börjat bli stora och sköter sig själva, men det är alltid Liselotte som är den bärande väggen i familjen. Hon tvättar, städar, skjutsar och hämtar hela tiden. Hennes man Mario är nästan aldrig hemma utan sliter hårt för att få sin resturangverksamhet att gå runt. Livet har blivit ett riktigt ekorrhjul och Liselotte känner att någonstans på vägen, när hon varit så busy med att ta hand om alla andra, har hon tappat bort vem hon själv är och vad har för drömmar i livet.

Och så plötsligt händer det som hon aldrig nånsin trodde skulle hända och allt ställs plötsligt på ända. Men samtidigt inser Liselotte att det har blivit dags att börja prioritera sig själv och kanske våga lite mer. Hon vägrar bli ett offer utan reser sig upp och står slutligen stadigare än kanske nånsin förr. Men det är en resa hon gör för att nå dit – både en mentalt och fysiskt – och jag tycker att författarna lyckas väl med att skildra den trovärdigt. Jag gillar också att det aldrig blir förutsägbart, utan att de lyckas hålla läsaren lite på halster genom hela boken.

De äter också väldigt mycket i boken! Inte hela tiden, men nästan. Efter ett kapitel där maten har beskrivits följer ett recept. Jag fastnade rejält för en lyxigare variant av köttfärssås än den vi brukar röra ihop här hemma. I det receptet fanns ingen färdig konserv med krossade tomater utan man gjorde sin egen köttfärssås med tomater och lök. Och så tillsatte man rödvin tillsammans med färsen. Lyxigt värre, eller hur? Och som tur är, är jag så lyckligt lottad att jag har hela kokboken, Kärlek och käk, ståendes på en hylla i köket!

Glädjande nog ser jag att den nu finns i pocket! Föfattarna har haft bekymmer med att förlaget inte ville släppa på rättigheterna, trots att den första delen inte längre fanns i lager, om jag förstod det rätt. Nu är de tryckta av Förlag 404 och kan förhopnningsvis hitta nya läsare. Jag ska definitivt läsa del 2, Vinbär och vemod, framöver!

Titel: Smultron och svek
Författare: Eva Swedenmark & Annica Wennström
Förlag: Semic

 
6 kommentarer

Publicerat av på 6 januari, 2011 i Böcker

 

6 svar till “Första ”bärboken” blev nr 1

  1. Lotta - hyllan

    7 januari, 2011 at 09:40

    Jag har inte läst de här bärböckerna, men omslagen är så fantastiskt fina tycker jag! Bra att dom finns i pocket, då ska jag se till att läsa dem nu!

     
  2. Amy

    7 januari, 2011 at 12:10

    Jag fastnade för bärböckerna efter att ha läst om dem på nästan varenda bokblogg. Det lockade med en bra berättelse och recept. 😉
    Tyvärr fanns ju inte första delen att köpa någonstans och ingen ville sälja sin. Till slut så kom jag i kontakt med Ewa och genom henne så fick jag ett ex som legat kvar på förlaget. Bara det fick mig att vilja läsa den ännu mer… =)
    Tvåan fick jag i ett pocketbyte och den är också bra kan jag lova! Ännu fler recept som får det att vattnas i munnen. =)

     
  3. Boktokig

    7 januari, 2011 at 13:56

    Åh, lyllos dig som har hela serien kvar att läsa (minus bok nummer ett då)!!! Jag har läst alla böckerna och de står kvar i bokhyllan. DET är böcker som jag vill behålla!

     
  4. Cissi

    7 januari, 2011 at 20:00

    Jag tycket också jättemycket om böckerna. Första boken lånade jag på biblioteket och efter att ha läst den köpte jag snabbt in resten. Fast sen budade jag till mig den första dyrt på tradera – bara för att upptäcka att den strax efter blev köpbar (det här var sommaren 2009). Jag ville ju låna ut serien till min syster och mamma och det gick ju inte utan den första boken.

     
    • Fru E

      8 januari, 2011 at 20:51

      Förstår att jag inte bör låta mig nöjas med ettan, efter era kommentarer! 🙂

       
  5. Kerstins krumelurer

    13 januari, 2011 at 09:02

    Jag gillar verkligen denna serie. Sen är författarna otroligt vänliga och tillmötesgående också.
    //Kerstin

     

Kommentera

