RSS

Lägesrapport

17 Jan

Efter en underbar vecka i Sälen är jag nu åter tillbaks på bloggen! Konstigt, det känns som om jag har missat jättemycket under min frånvaro. Ni bloggar verkligen flitigt, Bokomaten, Ingrid, Annika och alla ni andra där ute i bokbloggosfären!

Jag åker inte utför så min årliga fjällvecka med familjen brukar gå i litteraturen och stickningens tecken (och däremellan lite långfärdsskidor). Så även i år. Jag hann sticka lite på mitt kuddfodral och så ett par raggsockor till min man. Och läsa 2 och en halv bok. Böckerna jag läste ut var Kate Mortons The Distant Hours (en julklapp) och Vredens tid av Stefan Tegenfalk. Boken jag har läst drygt hälften av är John Ajvide Lindkvists senaste samling som utkommer i slutet av januari, Låt de gamla drömmarna dö. Den kommer det ett inlägg om på den första recensionsdagen som är 25 januari.

Jag har köpt på mig en bok också, som jag inte har hunnit påbörja än. En typisk bok för parallell-läsning, tror jag, nämligen Henrik Berggrens biografi över Olof Palme och hans tid, Underbara dagar framför oss. Jag, som bara var en liten flickunge när han mördades, hoppas kunna lära mig lite mer om personen Palme och allt som gjorde honom så kontroversiell. Definitivt en kunskapslucka som behöver täppas igen.

Jag tänkte också börja skriva om alla ljudböcker jag lyssnar på väg till  jobbet. Det har jag inte gjort någon gång än. Jag har tyckt att det känns svårt att skriva om en bok jag inte läst, men nu ska jag göra ett försök. Jag är helt betagen av den härliga upplevelsen jag fick med Kathryn Stocketts roman Niceville. Ljudboken jag och min man började lyssna på vägen upp till Sälen, Blot av Håkan Östlund var inte lika upphetsande. Blir nog ingen fortsättning på den lyssningen, tror jag, trots att det var Reine Brynolfsson som stod för uppläsningen.

Det är saker på gång här på bloggen, alltså. I sinom tid.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 17 januari, 2011 i Kuriosa

 

2 svar till “Lägesrapport

  1. Bokomaten

    20 januari, 2011 at 10:34

    Ahhh, mitt inlägg försvann.:( Hur som helst. Söta du, hoppa du haft det otroligt skönt, även om du verkar ha åkt VÄLDIGT lite långskidor som hunnit läsa så mycket.=) Här har det varit hektiskt. Tur man haft lige halvfärdiga inlägg liggande, några bloggar har jag inte hunnit läsa alls.:) Ska bli roligt att läsa vad du tycker om Morton nästa!

     
    • Fru E

      20 januari, 2011 at 16:50

      Hyrde skidor i två dagar. Det räckte. Aj, aj, vad min kropp värkte och jag hittade muskler jag inte ens visste fanns. 😉

       

Kommentera

