RSS

John Ajvide Lindqvist: Låt de gamla drömmarna dö

25 Jan

Låt de gamla drömmarna dö samsas noveller, recensioner och sommarprat sida vid sida och John Ajvide Lindqvist visar upp sin imponerande mångsidighet. Det här är en bok för Entusiasten, den som gillar John A. L och inte kan få nog av hans skräckvärld. Jag sällar mig till den skaran, inte för att jag är särskilt förtjust i skräck, utan därför att jag attraheras av John A.L:s skildringar av det djupt allmänmänskliga: Hur vi reagerar när vi ställs inför det Okända och vad vi kan förmå oss till för att överleva.

Samlingen är på drygt 360 sidor och inleds med ett förord där John A.L skriver om hur texterna i boken kom till. Jag skumläser lite och bestämmer mig för att återkomma till förordet vid varje ny text i stället, för att inte förstöra spänningen med att inte riktigt veta vad jag kan vänta mig för läsning. Första texten är manuset till om sommarprogrammet i P1 från 2006 där den främsta behållningen blir att det avslöjar en för mig helt ny sida av författaren, nämligen att han har försörjt sig som trollande gatuartist och även provat på stå upp-komik. Annars är det en ganska spretig text där John A.L tycks vilja hålla en viss distans till lyssnaren.

Titelnovellen, Låt de gamla drömmarna dö, är en fortsättning på Låt den rätte komma in som tar vid när denna slutade, det vill säga sedan Oskar och Eli stigit av tåget. Det var länge sen jag läste boken, så det är främst filmen jag har på min näthinna när jag tänker på Oskar och Eli. Här får vi en hint om hur det gick för det unga paret sen, skildrat genom tågvaktens upplevelser. Resultatet blir en fin berättelse om kärlek, men som egentligen inte behöver Oskar och Eli.

Samlingen är visserligen ganska spretig men håller generellt en hög nivå. Bäst tycker jag att Ansiktsburk av Erik Pettersson är. Här skriver John A. L. om en fiktiv bekant, Erik Pettersson, som träffar författaren själv, alltså John A. L, på Göteborgs filmfestival. John A.L skildras som en paranoid, narcisstisk person som är övertygad om att filmregissören Roy Andersson är ute efter honom. Novellen skrevs just till Göteborgs filmfestival 2009 oc John A. L. gjorde till och med en bluffintervju med ”författaren” Erik Pettersson som ligger ute på youtube:

Sedan tycker jag att scenerna som ursprungligen skrevs för Reuter & Skoogs humorprogram, men aldrig användes, är hysteriskt roliga. Jag kan riktigt se klippen framför mig – väldigt synd att de aldrig filmades!

Sämst är novellen Garnet, som är en fullständigt obegriplig historia om en släkt som tillverkar ett stort öra av garntråd?? Novellen Känner du Rudi Schmerz? är märklig, men jag tycker ändå om den, i alla fall version nr 2 (den första är ett mer språkligt experiment med att skriva om flera tidsperspektiv samtidigt och som inte alls tilltalar mig).

Titel: Låt de gamla drömmarna dö
Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Ordfront
 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 januari, 2011 i Böcker, Humor, Noveller, Spänning

 

3 svar till “John Ajvide Lindqvist: Låt de gamla drömmarna dö

  1. Hanneles bok-paradis

    25 januari, 2011 at 10:01

    låter som ett trevligt tips

     
  2. Boktokig

    26 januari, 2011 at 20:57

    Den här boken längtar jag efter att läsa!

    Ja, den (Cap Estrel) är en liten pärla!!! 🙂

     
  3. Fru E

    27 januari, 2011 at 14:08

    @Hannele: trevlig kanske inte är rätt ord 😉 men jag förstår vad du menar.
    Och gillar man John Ajvide Lindqvists andra böcker så gillar man defintivt denna.
    @Boktokig: Får nog kolla upp Cap Esterel lite närmare. Det är spännande med alla tyskar som kommer på svenska, tycker jag!

     

Kommentera

