RSS

Spiller ingen mer tid på Spill!

01 Feb

Jag gjorde ett tappert försök att älska den hyllade Augustprisvinnaren Spill av Sigrid Combüchen, men…

I sanningens namn ska tilläggas att jag egentligen inte alls var särskilt sugen på att läsa den här boken, men eftersom hyllningskörerna aldrig verkade tystna så bestämde jag mig för att lyssna på den i bilen, på väg till jobbet. Och just det faktum att jag valde att lyssna på den kanske gör sitt till för att jag inte alls tyckte om den. Kanske är det en berättelse som bör läsas ”på vanligt sätt” för ett av skälen till min negativa inställningen handlar om att jag tyckte att det var oerhört svårt att följa med. Spill berättas dels av den fiktiva författaren Sigrid Combüchen, dels av Hedda som finns med på ett foto som finns beskrivet i en fiktiv bok som S.G har skrivit. Hedda tar kontakt med Sigrid Combüchen för att höra hur fotot av hennes familj hamnat i författarens ägo. Någonting med ljudboken gör att det blir väldigt rörigt – att inte själva historien förmår fängsla gör också sitt till, förstås. Jag förstår faktiskt inte alls haussen, själv tycker jag den är olidligt tråkig. Den känns så himla pretentiös! Och när en person som nämns har segling och kammarmusik som sina stora intressen är det så på pricken! Ni som har läst och gillat får gärna tala om vad som är romanens storhet. Jag erkänner att jag inte alls har förstått!

Det enda som jag verkligen gillar är Iréne Lindhs uppläsning! Hennes röst och tonläge är perfekt! Men tyvärr, efter 4,5 cdskivor så ger jag upp och lånar i stället Den som vakar i mörkret av Helen Tursten. Återstår att se om den kan få mig att vilja åka riktigt sakta på vägarna.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 1 februari, 2011 i Ljudbok

 

4 svar till “Spiller ingen mer tid på Spill!

  1. CAtrin

    2 februari, 2011 at 22:21

    Nej spill ingen mer tid på Spill. Jag tyckte om delar av boken, men hade alldeles för stora förväntningar och kunde inte bli annat än besviken.

     
    • Fru E

      2 februari, 2011 at 22:24

      Det kanske är förväntningarna som ställde till det för mig också… Tyckte inte att berättelsen engagerade mig.

       
  2. Bokomaten

    3 februari, 2011 at 22:01

    Den står i min hylla med skyöga förväntningar. En bok jag verkligen tänkt läsa trots hypen (jag brukar bli lite anti) men håller helt med om att du gjorde rätt som inte spiller mer tid. Smaken är som baken och det finns för många bra böcker för att man ska ödsla tid i onödan.=)

     
    • Fru E

      3 februari, 2011 at 22:11

      Ja, dessa förväntningar som ställer till det ibland. Ska bli roligt att se vad du tycker. Så får du förklara för mig varför den är så bra.

       

Kommentera

